tentoonstelling

Lawrence Weiner: op de wind geschreven
21 sep 2013 - 5 jan 2014

De tentoonstelling van een van de invloedrijkste hedendaagse kunstenaars, omvat werk van de vroege jaren zestig tot nu.

Het Stedelijk Museum Amsterdam presenteert OP DE WIND GESCHREVEN / WRITTEN ON THE WIND – Lawrence Weiner Tekeningen, de eerste grote tentoonstelling die volledig is gewijd aan werken op papier van Lawrence Weiner (Bronx, New York, 1942), een kunstenaar met een uniek cultureel engagement. De tentoonstelling is samengesteld door het Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA), waar deze al eerder dit jaar te zien was, en is tot stand gekomen in samenwerking met het Stedelijk Museum.

OP DE WIND GESCHREVEN

De tentoonstelling biedt een uitgebreid overzicht van bijna 300 tekeningen, gemaakt over een periode van vijftig jaar. De tentoonstelling voert de bezoekers mee langs het opmerkelijke traject dat de kunstenaar in de tekenkunst heeft afgelegd – van stripverhalen, notitieboekjes en andere nog nooit getoonde schetsen tot meer formele werken op papier. De beschouwer maakt zo tot in detail kennis met de specifieke sensibiliteit van Weiners oeuvre. Het verhaal van de tentoonstelling wordt bepaald door een aantal grafische ‘gebaren’, die de kunstenaar speciaal heeft ontworpen.

Veel werken bevatten kerngedachten en ideeën die vaak terugkeren in Weiners “sculpturale” werk waarin taal een belangrijke rol speelt. Tekeningen staan aan het begin van alles en lopen als een rode draad door zijn gehele productie. Zo is de tentoonstelling zelf opgezet alsof het om één grote tekening gaat: de kunstenaar heeft speciaal hiervoor een architecturale installatie ontworpen die de monumentale benedenverdieping van de nieuwe Stedelijk-vleugel beslaat.

Ann Goldstein, directeur van het Stedelijk Museum: ‘Deze bijzonder mooie en ontroerende tentoonstelling stelt ons in de gelegenheid kennis te maken met dit belangrijke aspect van Weiners werk, dat tegelijkertijd diep persoonlijk en op een krachtige wijze verhelderend is. Via de tekeningen kunnen we Weiners karakteristieke gebruik van taal beter begrijpen, welke de kern van zijn werkwijze vormt.’

Weiner speelde een centrale rol in de opkomst van de conceptuele kunst in de jaren zestig en behoort vandaag nog steeds tot de meest toonaangevende kunstenaars. Het werk van Weiner bestaat uit ‘taal + de materialen waarnaar wordt verwezen’, waarbij taal ook gezien wordt als sculpturaal, d.w.z. driedimensionaal materiaal.

Terwijl Weiner vooral bekend staat om zijn tekstwerken en wandinstallaties, kent zijn werk in feite een grote variatie – van tekeningen, boeken, films, video’s en muziek tot posters, publicaties en projecten in de openbare ruimte. Weiner heeft kunst vaak gedefinieerd als ‘de relatie van mensen tot objecten en van objecten tot objecten in relatie tot mensen’.

Het Stedelijk Museum en Amsterdam hebben een lange geschiedenis met de kunstenaar en zijn oeuvre. Sinds de jaren zeventig heeft Weiner zowel in New York en Amsterdam een atelier en zijn werk is prominent vertegenwoordigd in de Stedelijk-collectie. Over de jaren heen is het te zien geweest in talloze tentoonstellingen, beginnend in 1969 met Op Losse Schroeven. In 1988 organiseerde het Stedelijk een groot restrospectief met de titel Lawrence Weiner – Works from the Beginning of the Sixties Towards the End of the Eighties, samengesteld door de toenmalige Stedelijk- conservator Marja Bloem.

OP DE WIND GESCHREVEN / WRITTEN ON THE WIND

Drawings by Lawrence Weiner is samengesteld door Bartomeu Marí, directeur van het MACBA en conservator Soledad Gutiérrez. De tentoonstelling in het Stedelijk wordt georganiseerd door Ann Goldstein, directeur van het Stedelijk, en Martijn van Nieuwenhuyzen, conservator.

Bij de tentoonstelling verschijnt de eerste uitgebreide monografie van Weiners tekeningen, uitgegeven door het Museu d’Art Contemporani de Barcelona MACBA en Verlag der Buchhandlung Walther König (184 pagina’s, € 38). Het boek is gemaakt door de kunstenaar in samenwerking met de ontwerper Filiep Tacq. De teksten door Gregor Stemmrich en Kathryn Chiong alsook het nawoord door Bartomeu Marí en Soledad Gutiérrez zijn gewijd aan de analyse van verschillende aspecten van Weiners tekeningen.