Tentoonstelling — 19 nov 2005 t/m 28 jan 2006

Paradocs II laat video- en fotowerken zien die een combinatie vormen van documentair en geënsceneerd beeld.

Lange tijd was het uitgangspunt bij documentaire film en fotografie om de werkelijkheid zo exact mogelijk te registreren. De strikte scheiding tussen feit en fictie is echter in beweging. 

In deze kleine tentoonstelling stelt Harry Shunk in zijn foto’s de zwaartekracht ernstig op de proef en stelt daarmee een onmogelijke realiteit voor. In de werken van Robert Longo verkeren de personages eveneens in het luchtledige, in een choreografie van springen en dalen. De fotograaf Juul Hondius zet het documentaire beeld bewust in scène.
De affiches van Gunther Rambow tonen beelden waarbij de werkelijkheid naar een theatraal niveau transformeert.
De kunstenaars onderzoeken het spanningsveld tussen de ‘echte’ en de gemanipuleerde omgeving. Hun personages bewegen en handelen tegen een achtergrond waarvan authentieke en in scène gezette inhoud elkaar voortdurend afwisselen.
De beelden geven niet rechtstreeks hun betekenis prijs en zetten het begrip authenticiteit op losse schroeven. Dat bezorgt ons als toeschouwer een ongemakkelijk gevoel.

Paradocs II is tot stand gekomen in samenwerking met het IDFA.

Werken in de tentoonstelling
Juul Hondius: 

- Bus, 2001 (foto)
- UN-Defender, 2000 (foto)

Sam Taylor-Wood: 
- Travesty of a Mockery, 1995 (video)

Robert Longo: 
- Men in the Cities, 1979-82 (foto’s)

Harry Shunk: 
- Saut dans le vide, Fontenay-aux-Roses, 1960 (foto)
- Yves Klein, le saut dans le vide,  Fontenay-aux-Roses, October 23 1960 (foto)
- Yves Klein, 1960 (foto)

Ulay/Marina Abramovic: 
- Photosequence “Relation in time”, 1977
- Relation in time, 1977 (video)

en affiches van Barbara Kruger, Martin Kippenberger, Paul Colin, Tadanori Yoko, Gunter Rambow en Keisuke Nagatomo.