Tentoonstelling — 9 mei t/m 1 jul 2003

Uitgangspunt voor deze foto-expositie van Hans van der Meer zijn de landschappen zoals we die kennen uit westernfilms.

Een man op een paard in een enorme lege ruimte refereert aan veel cliché's rondom dit thema.

In 2003 bestaat de westernfilm 100 jaar. The Great Train Robbery (1903) wordt als de eerste film in dit genre beschouwd, gevolgd door duizenden andere meer of minder bekende films. Opvallend aan de western is dat het genre bijna overal tot de verbeelding spreekt; overal ter wereld hebben jochies weleens cowboytje gespeeld. De western is daarom meer dan een filmfantasie. Het is tot het idioom van de Amerikaanse cultuur gaan behoren, zowel in ons denken als in taal en beeld.
De stevige taal die president Bush gebruikte in zijn toespraken na de aanslagen van 11 september, leek regelrecht ontleend aan de dialogen die in westerns worden gebruikt.

Ook in het straat- en stadsbeeld zijn veel iconen te herkennen uit de frontiersperiode. De lonely cowboy is één van de pijlers waarop het Amerikaanse cultuurgoed is gebaseerd. ‘Space defines character’ is een kenmerkende uitspraak in dit verband. De volksaard van de Nederlander is mede bepaald door de aanwezigheid van water, Noord-Amerikanen zijn gevormd door het uitgebreide landschap wat op zijn oorspronkelijke bewoners werd veroverd. '

Op basis van bovenstaand uitgangspunt zijn er twee plannen ontwikkeld. Regisseurs Peter Delpeut en Mart Dominicus hebben een documentaire gemaakt, die vertoond is op het Internationaal Filmfestival Rotterdam 2003, vanaf 8 mei in de filmtheaters zal draaien en uiteindelijk op de VPRO Televisie wordt uitgezonden. 
Stichting Arts & Ex’s heeft Hans van der Meer gevraagd een serie foto’s te maken van het Amerikaanse landschap waarbij de uitspraak ‘Space defines character’ richting aan zijn blikveld kan geven. In september vorig jaar is Hans van der Meer vertrokken en kwam terug met adembenemende foto’s.

Het werk hangt in de Nieuwe (Sandberg-)Vleugel van het Stedelijk en is zichtbaar vanaf de Van Baerlestraat: acht landschappen in het formaat 0,80 x 2.40 meter, het filmisch formaat waarbinnen de grandeur van de westernfilm en het landschap het beste tot zijn recht komt.

Het achterliggende uitgangspunt van ‘Space defines character’ komt in deze omgeving uitstekend tot uitdrukking. Door de foto’s direct achter de ramen van de Sandbergvleugel te hangen komen deze in een dubbele relatie tot de kijker te staan. Van afstand zullen de foto’s uitnodigen er naar toe te gaan. De ruimtelijke werking van de nietige cowboy in het indrukwekkende landschap is op het grote formaat maximaal als de kijker dicht op de ramen staat. Dat is het moment waarop je los komt van de omgeving en wegdroomt in ‘filmbeelden’.

De expositie is geopend op 9 mei ten tijde van de bioscooprelease van de documentaire GO, WEST YOUNG MAN! en de opening van een speciaal Western- programma genaamd ‘100 JAAR WESTERN’ in het Filmmuseum te Amsterdam van 8 mei tot en met 2 juli 2003.
Tevens zal het Filmmuseum tijdens de gehele duur van de expositie en het westernprogramma èèn grote foto van dit werk prominent in hun tentoonstellingsruimte hangen.

Meer informatie
‘Go West Young Man’, de documentaire: Filmmuseum, Leo van Hee 020-5891422
Pieter van Huystee Film, Sara Höhner 020-4210606
www.pvhfilm.nl
www.filmmuseum.nl
‘Go West Young Man’ de tentoonstelling: Stichting Arts & Ex’s Sylvia Baan 020-4210606