For the Marina Abramović exhibition, a surcharge applies. See Stedelijk.nl/surcharge, also for exceptions.

Apr 13, 2006

Time
Apr 13, 2006, 9.29 am

De tweede film die SMCS op 11 in het kader van de tentoonstelling Shirin Neshat laat zien is The Day I Became a Woman (Roozi Khe Zan Shodam) - 2000, het filmdebuut van de Iraanse regisseuse Marziyeh Meshkini.

Aanvang 20.30 uur, entree gratis
(Engels ondertiteld).

De film is opgebouwd als een drieluik, dat drie stadia uit een vrouwenleven toont. In het eerste verhaal zien we de overgang van kindertijd naar het vrouw zijn. Op hun negende verjaardag krijgen meisjes hun eerste chador. Vanaf dat moment gaan zij gesluierd door het leven. Het meisje in kwestie, Hava, probeert haar kindertijd nog wat langer te rekken door haar familie ervan te overtuigen dat zij pas geboren werd toen de zon op zijn hoogste punt stond. In haar onschuld voelt zij toch al aan wat haar te wachten staat.

Het middengedeelte, met als onderwerp de getrouwde vrouw, toont het verhaal van Ahoo. Zij doet mee aan een fietsrace voor vrouwen. Haar echtgenoot echter achtervolgt de race ter paard en eist van haar om te stoppen. Hij sleept een heel gevolg achter zich aan dat haar moet overtuigen om zich als een “goede” vrouw te gedragen. Haar uitbraak uit het peloton is dan ook een uitbraak uit haar verstikkende huwelijk.

In het laatste verhaal zien wij Hoora, een vrouw aan het einde van haar leven. Deze probeert haar bestaan zin te geven door een excessief winkeluitstapje. Zij koopt alles wat zij zich vroeger nooit kon veroorloven: een bed, een koelkast, een bankstel, en zelfs een trouwjurk. Het wordt nooit helemaal duidelijk waar zij haar geld vandaan haalt, of wat zij met al die dingen doet.

De beelden in The Day I Became a Woman zijn van een absurd en dromerig karakter, zoals het peloton van in burka’s gesluierde vrouwen tijdens de fietsrace. Niettemin zorgen sterke (beeld)metaforen ervoor dat de film erg helder blijft in zijn uitgangspunten. Zoals in vele Iranese films zijn de hoofdacteurs ook hier geen professionele acteurs en vertoont hun spel een sterk documentair karakter. The Day I became a Woman is – net als het werk van Shirin Neshat – een poëtisch pleidooi voor de zaak van de vrouw in de Iranese maatschappij.

SMCS op 11
SMCS op 11 is het programma van lezingen, debatten, film- en videovertoningen van Stedelijk Museum CS. De ‘11’ verwijst naar de 11de verdieping van het Post CS-gebouw, waar de meeste activiteiten plaatsvinden. Vaste avond is donderdagavond.

Nieuwsbrief
Wilt u op de hoogte blijven van SMCS op 11?
Meld u dan hier aan voor de gratis Stedelijk e-nieuwsbrief>>