5 okt 2014

Laat je meenemen in de complexe werkzaamheden van onze restauratoren. In korte lezingen en rondleidingen vertellen zij over de kennis en technologie die nodig is voor de restauratie van schilderkunst, beeldhouwkunst, werk op papier en zelfs vormgeving

Prijs
Reguliere entreeprijs, gratis met museum jaarkaart + 2,50 toeslag
Locatie
Stedelijk Museum, Teijin Auditorium
Tijd
5 okt 2014, 11.00 tot 14.30
Toegang
Noodzakelijk. Reserveer hier.

Gespecialiseerde restauratoren zorgen ervoor dat de collectie van het Stedelijk Museum in goede conditie verkeert. De bijna 90.000 objecten in alle soorten en maten vragen om een specifieke aanpak. Hoe behandel je een kunstwerk waarvan het rubber aan het vergaan is? Welke kennis en technologie heb je nodig om een gouache van Karel Appel te restaureren?

Deze vragen en nog veel meer worden tijdens dit Stedelijk seminar beantwoord. Kom ook naar deze middag waarin onze restauratoren je tijdens korte laagdrempelige lezingen meenemen in hun complexe werkzaamheden. De middag wordt afgesloten met een rondleiding waarin je door de bril van een restaurator naar de kunstwerken in het museum zult kijken.

* Wanneer je wenst, kan je de lezingen ook los bijwonen in combinatie met een rondleiding of een museumbezoek op eigen gelegenheid.

PROGRAMMA:

13.00-13.15: Inleiding door Sandra Weerdenburg (Hoofd Restauraties/restaurator beeldhouwkunst)

13.15-13.40: Louise Wijnberg (restaurator schilderkunst)
Eigenschappen van moderne olieverven in de periode 1950-’60 
De wisselende samenstelling van moderne olieverf heeft gevolgen voor de staat behoud van schilderijen. Daarnaast speelt ook de techniek van individuele kunstenaars hier een grote rol. Aan de hand van enkele schilderijen van  Karel Appel, Jasper Johns en Max Ernst wordt nader op deze materie ingegaan.

13.40 – 14.05: Sandra Weerdenburg (Hoofd Restauraties/restaurator beeldhouwkunst)
Richard Serra, untitled 1967: een rubber kwestie
Untitled (1967) is een vroege assemblage van Richard Serra bestaand uit een horizontaal ijzeren frame waaraan een rode neon en verschillende rubber strips bevestigd zijn. Om het werk, waarvan het rubber zwaar gedegradeerd was, weer exposabel te maken, was onderzoek en een nauwe samenwerking met de kunstenaar noodzakelijk. 

14.05- 14.30: Netta Krumperman (restaurator toegepaste kunst en vormgeving)
Technisch onderzoek van “Oh Void 2”, een iconische stoel van Ron Arad
De rood-zwarte stoel “Oh Void 2” is ontworpen door Ron Arad and in een oplage van 6  geproduceerd door Ernest Mourmans. De stoel is gemaakt van het materiaal Corian®, dat  normaal alleen gebruikt wordt als een laminaatafwerking. Veranderingen in de toestand van het oppervlak leidden tot nader onderzoek naar materiaal, techniek en productieproces. 

14.30- 14.55:  Femke Segers (restaurator werken op papier)
Het consolideren van gouaches van drie Cobra-kunstenaars 
In deze lezing zal de restauratie besproken worden van zes gouaches, geschilderd door drie  belangrijke Cobra kunstenaars: Karel Appel, Lucebert en Corneille. Er wordt nader ingegaan op het vastzetten van de zeer kwetsbare, watergevoelige gouache-verf. In dit verband wordt ook gekeken naar de verschillende craquelures in de verflaag, het ontstaan ervan en mogelijke oplossingen voor de stabilisering.

14.55-15.15: Vragen en discussie

15.15- 15.30: Pauze

15.30- 16.30: Persoonlijke rondleiding op zaal door het restauratieteam (maximaal 15 personen per rondleiding)

Meer informatie over het Weekend van de Wetenschap