Theorie — 18 sep 2016

Lezingenmiddag over de tentoonstellingspraktijk van Rudi Fuchs
Prijs
Volwassenen € 15,- / Studenten € 10,- / Museumkaart + € 2,50 toegang publieksprogramma
Locatie
Stedelijk Museum Auditorium
Tijd
18 sep 2016, 13.30 tot 15.45
Taal
Engels
Toegang
tickets

Oud-Stedelijk directeur Rudi Fuchs (1992–2003) heeft een bepalende rol gespeeld in het opbouwen van de kunstcollectie Nederland. Voor, na en tijdens zijn directeurschap bij het Stedelijk Museum maakte Rudi Fuchs talloze tentoonstellingen van grote betekenis. Al vroeg in zijn carrière maakte Fuchs naam met een eigenzinnige manier van tentoonstellen en door de verrassende manier waarop hij werk combineert van verschillende kunstenaars en stijlen. Binnen het Stedelijk Museum resoneerde de tentoonstelling Coupletten van Fuchs nog lang na. Ook maakte hij tentoonstellingen bij het Gemeentemuseum Den Haag en het Van Abbemuseum Eindhoven. Wat maakte deze tentoonstellingen zo bijzonder? Gastsprekers bespreken de tentoonstellingsmodellen, in aanwezigheid van Rudi Fuchs.

PROGRAMMA

15.30 – 15.45             Welkom en Introductie | Rachel Esner
15.45 – 16.30             Lezing | Jan Debbaut
16.30 – 17.00             Lezing | Fieke Konijn
17.00 - 17.15              Korte lezing | Margriet Schavemaker
17.15 – 17.45             Q&A | moderatie: Rachel Esner
17.45                             Einde programma
18.00                             Museum sluit

MEER INFORMATIE OVER DE SPREKERS

Jan Debbaut is opgeleid tot kunsthistoricus. Momenteel werkt hij als hoogleraar Curatorial Studies bij de faculteit Kunstgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen (Nederland) en als voorzitter van CCS Gent (het Center for Curatorial Studies aan het KASK in Gent). Hij werkt daarnaast als onafhankelijk curator. De afgelopen 25 jaar was hij directeur van diverse musea en kunstinstellingen (o.a. BOZAR in Brussel, het Van Abbemuseum in Eindhoven en Tate Collections in Londen). In deze periode verzorgde hij meer dan 100 tentoonstellingen (inclusief het Nederlandse en Belgische paviljoen op de Biënnale van Venetië) en bouwde hij aan diverse collecties (o.a. Generali in Wenen en La Caixa in Barcelona).

Dr. Rachel Esner studeerde Kunstgeschiedenis aan de Columbia University, City University van New York en de Universität Hamburg. Na een postdoctorale positie aan het Centre allemand d'histoire de l'art in Parijs trad zij in dienst van de Universiteit van Amsterdam, waar ze universitair docent en programmavoorzitter van de MA Museumconservator is. Dr. Esner is een specialist op het gebied van Franse kunst en fotografie van de late negentiende eeuw, en museum- en tentoonstellingsgeschiedenis. Haar huidige onderzoeksproject, The Image of the Artist in the Age of Mechanical Reproduction is gericht op de opkomst van de kunstenaar als een publiek figuur en beroemdheid met de hulp van de negentiende-eeuwse "nieuwe media", zoals fotografie en de geïllustreerde pers. Ze heeft gepubliceerd in gerenommeerde internationale tijdschriften en tentoonstellingscatalogi, en is de (co-)redacteur van diverse anthologieën, de meest recente is Hiding Making – Showing Creation. The Studio from Turner to Tacita Dean (AUP 2013).

Fieke Konijn is kunsthistoricus en –criticus en woont in Amsterdam. Ze was universitair hoofddocent Kunstgeschiedenis aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, waar ze van 2003 tot 2015 verantwoordelijk was voor het masterprogramma Museumconservator. Haar belangstelling gaat uit naar de institutionele geschiedenis van het museum voor moderne kunst: moderne en recente geschiedenis van cureren, tentoonstellingen en tentoonstellen. Ze publiceerde over de geschiedenis van het museum na 1645 in het handboek van de Open Universiteit Kabinetten, galerijen en musea. Het verzamelen en presenteren van naturalia en kunst van 1500 tot heden, (eds. Ellinoor Bergvelt, Debora M. Meijers, Mieke Rijnders), waarvan de derde editie in 2013 gepubliceerd werd (de eerste dateert uit 1993). Recensies van Fieke Konijn werden gepubliceerd in onder anderen De Witte Raaf en Jong Holland.

Margriet Schavemaker trad na een academische carrière aan de Universiteit van Amsterdam in 2009 in dienst bij het Stedelijk Museum Amsterdam waar zij werkzaam is als Manager Educatie, Interpretatie en Publicaties. Zij schrijft over hedendaagse kunst en theorie, organiseert lezingen en debatten (o.a. Facing Forward. Art and Theory from a Future Perspective (2011-2102)) en maakt tentoonstellingen waarin geschiedenis en archiefonderzoek een belangrijke rol spelen (o.a. ZERO: Let Us Explore the Stars in 2015 en Jean Tinguely - Machinespektakel in 2016).