Theorie — 8 okt 2017

Prijs
Standaard € 20,50 / Studenten € 12 / Museumkaart € 3
Locatie
Teijin Auditorium
Tijd
8 okt 2017, 12.45 tot 15.00
Taal
Engels
Toegang
Tickets

Tijdens de laatste weken van de tentoonstelling Edward Krasiński, organiseert het Stedelijk Museum een lezingenprogramma dat een breder beeld schetst van het oeuvre van een van de belangrijkste  hoofrolspelers van de Poolse avant-garde in de jaren 60 en 70. Met bijdragen van David CrowleyJoanna Mytkowska en Liene Harms geeft de middag inzicht in de kunstenaarsnetwerken en hedendaagse kunst van voormalig Oost-Europa.

Aandachtspunten zijn de relatie tussen kunst en politiek in de jaren 60 en 70 in Oost-Europa, de relatie tussen galerieën en kunstateliers, de mogelijkheden voor kunstenaars om hun werk te presenteren en een aantal belangrijke gebeurtenissen die invloed hebben gehad op de artistieke praktijk.  Zo vond in juni 1968 in Zalesie, een voorstad van Warschau, een bijeenkomst plaats met de titel Farewell to Spring. Onder de deelnemers van het Zalesie Bal, zoals het evenement ook wordt genoemd, bevonden zich voornamelijk kunstenaars en critici die betrokken waren bij de kort  daarvoor opgerichte Foksal Gallery. Edward Krasiński verzorgde de decoratie van het bal, dat volgens sommige bronnen functioneerde als een protest tegen de politicalisering van het intellectuele en artistieke leven onder het communistische regime.

De gastsprekers bespreken een selectie van evenementen en samenwerkingen uit die tijd, en laten op grond van hun kennis en expertise zien hoe bepaalde ontwikkelingen hebben geleid tot het beeld dat we vandaag de dag hebben van Krasinski en de Poolse avant-garde.

MEER OVER DE SPREKERS

David Crowley is professor en hoofd van de opleiding School of Visual Culture aan de The National College of Art & Design in Dublin. Hij is een expert in de kunst- en de ontwerpgeschiedenis van Oost-Europa onder communistische heerschappij. Hij schrijft regelmatig en organiseert tentoonstellingen, waaronder Cold War Modern in het Victoria and Albert Museum (2008-2009) en Notes from the Underground. Art and Alternative Music in Eastern Europe 1968-1994 in Muzeum Sztuki in Łódź, (2016). Hij ontving verschillende onderzoeksbeurzen van de British Council, de Arts and Humanities Research Council en de British Academy.

Joanna Mytkowska is curator en kunstcriticus en sinds 2007 directeur van het Museum voor Moderne Kunst in Warschau. Zij was mede-oprichter van de Foksal Gallery Foundation waar zij van 2001 tot 2007 werkte. In 2005 was ze de curator van het Poolse Paviljoen tijdens de 51ste Venetië Biënnale, met de tentoonstelling Repetition van Artur Żmijewski. Overige publicates en tentoonstellingen van haar hand zijn Edward Krasiński (1997) en Henryk Stażewski. Economy of Thought and Perception (2006).

Liene Harms is een onderzoeker woonachtig in Berlijn met een bijzondere interesse in hedendaagse kunst binnen een sociaal-politieke context. Ze studeerde aan de Leuphana University Lüneburg en aan Goldsmiths (University of London) en behaalde haar research master aan de Universiteit van Amsterdam. Haar onderzoek richt zich op de Poolse neo-avant-garde kunst van de jaren 70, met speciale nadruk op kunstsociologie en institutionele kritiek.