theorie

Jordan Wolfson: Sculpture and the Surrogate Self
18 feb 2017

Uw publieksprogramma ticket geeft u toegang tot het auditorium en de tentoonstellingszalen van het museum. Houd er rekening mee, dat de installatie Female figure alleen kan worden bekeken met een time slot. Het werk is te ervaren in een afzonderlijke ruimte en toegankelijk voor drie personen tegelijkertijd. Meer informatie

Locatie
Teijin Auditorium
Tijd
15.00 - 17.30 uur
Voertaal
Engels
Toegang
Museumkaart €3 / studenten €10,50 / regulier €18
Reserveren
Uitverkocht

Tijdens het openingsweekend van het tweede deel van Jordan Wolfson’s tentoonstelling MANIC / LOVE / TRUTH / LOVE (18 feb t/m 23 apr 2017) organiseert het Stedelijk Museum in nauwe samenwerking met de kunstenaar een middag met gesprekken, discussies, gif-animaties en filmclips.

Het programma zal een kritische bespreking zijn van traditionele ideeën over klassieke domeinen binnen de beeldende kunst – zoals sculptuur, portretkunst, performance en video – en hoe deze begrippen een fundamenteel andere betekenis krijgen in Wolfsons animatronics (computergestuurde bewegende sculpturen), prints, films en animaties. Hoe definiëren wij hedendaagse ideeën over sculptuur? Hoe ervaren we lichamelijkheid in de museumruimte? En, gezien Wolfsons inzet van zijn eigen stem en (soms cartooneske) afbeeldingen van zichzelf: wat is een hedendaagse definitie van een portret? Is een portret een gemedieerde identiteit, een surrogaat van ons ‘ware’ zelf? Of een vertekende weergave van andere zaken?

Gastsprekers:

- Welkomstwoord door Beatrix Ruf (directeur Stedelijk Museum)

- Moderatie door Mark Godfrey (senior-conservator Internationale Kunst, Tate Modern, Londen)

- Prof. Esther Leslie (Politieke Esthetiek, Birkbeck, University of London)

- Prof. Tony Prescott (Cognitieve Neurowetenschappen, directeur Sheffield Robotics)

- Mark Setrakian (animatronica-specialist en poppenspeler)

- Aanwezig voor het gesprek en discussie: Jordan Wolfson
- respondent Martijn van Nieuwenhuyzen
(conservator Stedelijk Museum, curator van de tentoonstelling)

Vaak zijn het kunsthistorici, en niet zozeer kunstenaars, die pleiten voor het vaststellen van een kunsthistorische verhaallijn in relatie tot sculptuur, performance en technologie. Over zijn werk
Female figure legt Jordan Wolfson uit: ‘Dit werk gaat over een fysieke lichamelijkheid die ik met mijn eigen lichaam beleefde met betrekking tot een ander (derde) lichaam, een artificieel lichaam. Ik ben niet geïnteresseerd in AI (kunstmatige intelligentie, red.). Ik ben geïnteresseerd in de ervaring van iets zien.’ Om het hedendaagse kunstveld zowel uit te dagen als te verbreden vindt het programma niet in de traditionele auditoriumsetting voor lezingen plaats, maar in een woonkamersetting. Er worden drankjes geserveerd en het publiek zit rondom de gastsprekers uit het veld van politieke esthetiek, cognitieve neurowetenschappen, animatronica en kunstgeschiedenis. Onderwerpen die voorkomen in Wolfsons videoanimaties en figuratieve beelden, zoals fysieke lichamelijkheid, identiteit, het portret en zelfbewustzijn, worden verrijkt met inzichten vanuit hun expertise.

De tentoonstelling en dit evenement zijn mede mogelijk gemaakt met genereuze financiële steun van LUMA Foundation, Fonds 21, VSBfonds, Fundación Almine Y Bernard Ruiz-Picasso Para El Arte, Sadie Coles HQ en David Zwirner.

Speciale dank gaat uit naar de leden van de Jordan Wolfson Exhibition Circle: ProWinko Nederland B.V., Ringier Collection en anonieme begunstigers. De catalogus is mogelijk gemaakt door Joe en Marie Donnelly.

De Stedelijk Contemporary presentaties in 2016 en 2017 worden mede mogelijk gemaakt door Ammodo.