Theorie — 17 mrt 2017

eerbetoon aan de internationaal gerenommeerd kunst- en cultuurtheoreticus, criticus en videokunstenaar
Prijs
Volwassenen € 15,- / Studenten € 7.50,- / Museumkaart + € 3,- toeslag
Locatie
Teijin Auditorium
Tijd
17 mrt 2017, 14.00 tot 16.00
Taal
Engels
Toegang
Tickets

Op vrijdag 17 maart organiseert de Amsterdam School for Cultural Analysis (ASCA), in samenwerking met het Stedelijk Museum Amsterdam, een bijzonder symposium. Dit symposium is een eerbetoon aan Mieke Bal: een internationaal gerenommeerd kunst- en cultuurtheoreticus, criticus en videokunstenaar.

In Medias Res (‘Middenin de ontwikkelingen') is ee bijzonder toepasselijke manier om de carrière van Mieke Bal te beschrijven. Met haar onstuitbare energie, nieuwsgierigheid en creativiteit ontwikkelde ze interdisciplinaire methodes die de grenzen tussen academische disciplines hebben vervaagd, evenals nieuwe academische programma’s, en inspireerde ze meerdere generaties van jonge academici. Ook sinds haar officiële emeritaat  is ze nog altijd actief op uiteenlopende vlakken: naast de voortzetting van haar academische werk heeft Bal grote successen behaald als kunstenaar, curator en filmmaker.

Tijdens het symposium zullen diverse collega's uit het brede scala aan terreinen waarin Bal een rol heeft gespeeld de blijvende invloed van haar werk bespreken.

In Medias Res is ook de titel van Mieke Bals meest recente boek, over de Indiase kunstenaar Nalini Malani. Dit boek zal na het symposium worden gelanceerd door Mieke zelf. Op dezelfde dag opent bovendien de tentoonstelling Nalini Malani: Transgressions.

PROGRAMMA

15:00     ontvangst
15:15     opening door Patricia Pisters
15:35     korte presentaties door Jonathan Culler, Jonneke Bekkenkamp, Griselda Pollock, Maaike Meijer, Michelle Williams Gamaker, Ria Lemaire en Esther Peeren
16:45     Dankwoord Mieke Bal
17:00     Boekpresentatie en opening tentoonstelling Nalini Malani: Transgessions.

OVER MIEKE BAL

Mieke Bal is een gerenommeerd cultureel theoreticus, criticus en videokunstenaar. Haar werkgebied omvat feminisme, migratiecultuur, psychoanalyse en kritiek op kapitalisme. Onder Mieke Bals publicaties bevinden zich Endless Andness (over abstractie) en Thinking in Film (over video-installatie), beide uit 2013, Of What One Cannot Speak (2010, over sculptuur) en A Mieke Bal Reader (2006). In 2016 verschenen In Medias Res: Inside Nalini Malani’s Shadow Plays (Hatje Cantz), en Tiempos trastornados (Spaanstalig) over de politieke aspecten van beelden (AKAL 2016). Haar videoproject Madame B, een samenwerking met Michelle Williams Gamaker, wordt op grote schaal vertoond: in 2017 in Museum Aboa Vetus & Ars Nova in Turku, en – gecombineerd met schilderijen van Edvard Munch – in het Munch Museum in Oslo. Haar meest recente film, Reasonable Doubt, over René Descartes en de Zweedse koningin Kristina, ging op 23 april 2016 in première in Kraków, Polen.
www.miekebal.org

OVER NALINI MALANI

Nalini Malani (1946, Karachi) is een kunstenaar die op unieke wijze een diversiteit uiteenlopende media combineert om aandacht voor politiek engagement te genereren. Zelf een vluchteling als gevolg van de splitsing van India en Pakistan, betrekt zij in haar werk thema's als migratie, globalisering, armoede en de onderdrukking van vrouwen: hedendaagse thema’s die veelal worden gecombineerd met klassieke literaire en mythologische verhalen.

Meer informatie over de tentoonstelling Nalini Malani: Transgressions vindt u hier.