theorie

Stedelijk Statements: Lucy Cotter & Wendelien van Oldenborgh
30 jun 2017

Locatie
Teijin Auditorium, Stedelijk Museum
Tijd
16.00 - 17.00 uur
Voertaal
Engels
Toegang
Museumkaart 3 E / student 11,75 / regulier 20,5 E
Reserveren

Ticket lezing
Ticket Friday Night

Ticket is inclusief toegang tot de tentoonstellingen

© Stedelijk Museum Amsterdam
© Stedelijk Museum Amsterdam
Lucy Cotter (L) & Wendelien van Oldenborgh (R), fotografie door Ari Versluis, 2017
Lucy Cotter (L) & Wendelien van Oldenborgh (R), fotografie door Ari Versluis, 2017

Stedelijk Statements | Lucy Cotter & Wendelien van Oldenborgh: Cinema Olanda presents is de tweede editie van een reeks programma's onder de noemer Stedelijk Statements, waarvoor een expert, kunstenaar, criticus of cultureel ondernemer een avond samenstelt in het Stedelijk Museum. De samensteller van het programma krijgt alle gelegenheid haar of zijn visie op beeldende kunst en vormgeving toe te lichten aan de hand van nieuw, artistiek en/of wetenschappelijk onderzoek, dat wordt gepresenteerd in een avondprogramma met lezingen, discussies, performances en filmvertoningen.

De editie van kunstenaar Wendelien Van Oldenborgh en curator Lucy Cotter zal gericht zijn op hun gedeelde interesse in de dynamische relatie tussen hedendaagse kunst, esthetiek en sociale beeldvorming. Deze vormt een vertrekpunt van Cinema Olanda, het project dat zij op dit moment presenteren in het Nederlandse paviljoen van de 57e Biënnale van Venetië. Het programma begint ’s middags met een lezing door Lucy Cotter, gevolgd door een avondprogramma met een screening van Sound Track Stage (2006-2008), een vroeg werk van Van Oldenborgh over de hiphop- en gabber cultuur. Het programma sluit af met een gesprek tussen Wendelien van Oldenborgh, fotograaf Ari Versluis en schrijver/curator David Dibosa.

STATEMENT KUNSTENAAR & CURATOR

“Het werk ligt in de vriendelijk weigering een statement te maken en in de plaats daarvan te trachten ruimte te scheppen voor tegenstrijdigheden, meerstemmigheid, conflicterende paradigma’s en inconsequentie.”
                                                                                                                                                                                                                  - Lucy Cotter & Wendelien van Oldenborgh, Amsterdam 2017

LEZINGPROGRAMMA

16 - 17 u | Teijin Auditorium

In het middagprogramma zal Lucy Cotter reflecteren op de relatie tussen esthetiek en sociale beeldvorming door middel van een geïllustreerde lezing waarvoor Cinema Olanda een van de uitgangspunten is. Ze zal bespreken hoe kunst ruimte biedt voor complexiteit, en gaat in op de relatie tussen kunst en non-knowledge, op basis van haar huidige onderzoek voor haar boek Art Knowledge: Between the Known and the Unknown.

FILMSCREENING & TALK

19 - 21.30 u | Teijin Auditorium

In de avond wordt een film van Wendelien van Oldenborgh vertoond: Sound Track Stage (2006-2008, 23’00”). Hierna volgt een informeel kunstenaarsgesprek tussen Van Oldenborgh en twee gasten: fotograaf Ari Versluis en curator/schrijver David Dibosa. Hun gesprek zal gaan over de relatie tussen populaire cultuur, muziek en sociale beeldvorming, en over de rol die deze tot nu toe gespeeld heeft in de films van Van Oldenborgh.

Sound Track Stage was het resultaat van een openbare filmopname in het museum Boijmans Van Beuningen waarin onder andere Paul Elstak – icoon van de gabber-hardcorescene – en hiphop-dj Mr Wix werden uitgedaagd om hun conflicterende posities in de muziekwereld te etaleren. Gabber/hardcore en hiphop zijn twee muziekstijlen die heel verschillende levensstijlen vertegenwoordigen, en die specifieke posities innemen in de stedelijke ruimte van Rotterdam.

CINEMA OLANDA

Cinema Olanda stelt het Nederlands Paviljoen, ontworpen door Gerrit Rietveld in 1953, centraal en beschouwt het als een omstreden projectie van Nederland: een geïdealiseerd nationaal idee van openheid en transparantie. Van Oldenborgh creëerde een grootschalige, nieuwe (film-)installatie waarin zij de architectonische en sociale visie op Nederland die inherent is aan het paviljoen betrekt, evenals de naklank hiervan in de hedendaagse sociale werkelijkheid. De tentoonstelling opent zo een nationale dialoog via de lijnen van architectuur en film, waarin veranderende sociale paradigma’s en hun dynamische relatie met esthetische vormen actief betrokken worden.

BIOGRAFIEËN

Wendelien van Oldenborgh wordt geroemd om haar gelaagde films die creatief worstelen met urgente culturele en politieke vraagstukken, inclusief hun relatie met historische processen. Haar werk is breed en internationaal tentoongesteld in musea en biënnales, en momenteel vertegenwoordigt zij Nederland in de 57e Biënnale van Venetië (2017). Andere recente tentoonstellingen zijn onder meer .As for the Future. in galerie DAAD, Berlijn (2017) en From Left to Night in The Showroom, Londen (2015). Van Oldenborgh ontving in 2014 de Dr. A.H. Heineken Prijs voor de Kunst. Haar solopublicatie Amateur (2016) werd gezamenlijk uitgegeven door Sternberg (Berlijn), If I Can’t Dance (Amsterdam) en The Showroom (Londen).

Lucy Cotter is een onafhankelijk curator en schrijver die zich richt op de relatie tussen kunst en het onbekende, het esthetische en het politieke. Ze is curator van het Nederlandse paviljoen van de 57e Biënnale van Venetië (2017) en was onder meer een van de drie co-curatoren van Here as the Centre of the World (2006-08), een mondiale culturele uitwisseling tussen zes steden wereldwijd. Momenteel werkt ze aan twee boeken, Art Knowledge: Between the Known and the Unknown en Toward a Minor Curating. De door haar samengestelde bundel Reclaiming Artistic Research zal in 2017 verschijnen bij MaHKUscript (Utrecht/Londen) en 17, Institute for Critical Studies (Mexico-Stad).

Ari Versluis is een fotograaf wiens werk gericht is op het herdefiniëren van echtheid in de context van sociale identiteit en mode. Door de grenzen tussen sociale en artistieke experimentatie op te zoeken creëert hij beelden die zich vertalen in persoonlijke verhalen tussen de geportretteerde en de fotograaf, en die de cultuur onderzoeken die wij allen construeren om onszelf te definiëren. Naast werk in opdracht en geënsceneerde documentairefotografie onderzoekt hij in het langlopende en breed geroemde kunstproject Exactitudes – in samenwerking met profiler Ellie Uyttenbroek – hoe culturen, subculturen en sociale types betekenis produceren, stabiliseren en verspreiden in het sociale domein.

David Dibosa is een curator wiens onderzoeksinteresses gefocust zijn op tentoonstellingspraktijken, collecties en musea. Na het behalen van zijn PhD aan Goldsmiths (Londen) met een dissertatie over kunst, schaamte en herdenking is Davids werk gericht geweest op de manieren waarop tentoonstellingen fungeren als focalisatiepunten voor sociale praktijken. Momenteel is hij Course Leader in de MA Curating and Collections aan het Chelsea College of Arts. Ook is hij als onderzoeker verbonden aan het Research Centre for Transnational Art, Identity and Nation (TrAIN) van de University of the Arts London. Dibosa verscheen eerder in Wendelien van Oldenborghs film La Javanaise (2012) en schreef een bijdrage voor haar solopublicatie Amateur (2016).

CREDITS

Deze editie van Stedelijk Statements is onderdeel van het publieksprogramma van Cinema Olanda, waarin Van Oldenborgh en Cotter enkele van de onderliggende vraagstukken in deze tentoonstelling “thuis brengen” voor een Nederlands publiek. Cinema Olanda vertegenwoordigt Nederland op de 57ste Biënnale van Venetië en werd ontwikkeld in opdracht van het Mondriaan Fonds, een publiek gefinancierd fonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed. Het project werd door een jury unaniem geselecteerd uit 68 voorstellen, via een open oproep aan curatoren. De partners van Cinema Olanda zijn de Amsterdam School for Cultural Analysis (ASCA) van de Universiteit van Amsterdam; Akademie van Kunsten (KNAW); Wilfried Lentz Rotterdam en Nuova Icona, Venetië. De Groene Amsterdammer is mediapartner van het publieksprogramma van Cinema Olanda.