performance

Alicia Frankovich: Atlas of the Living World tweede uitvoering
2 sep 2017

Het Stedelijk Museum Amsterdam presenteert een nieuwe performance, in opdracht ontwikkeld door de in Berlijn werkende, Nieuw-Zeelandse kunstenaar Alicia Frankovich. In de loop van twee dagen wordt het werk drie keer uitgevoerd.

Locatie
Teijin Auditorium
Tijd
16.30 - 17.10 uur
Voertaal
Engels
Toegang
Museumkaart € 3 / Studenten € 12 / Regulier € 20,50
Reserveren

Reserveer door een online ticket te kopen

1 sept 20.00 uitverkocht! 2 sept 14.00u 2 sept 16.30u

Alicia Frankovich, Twins and Lovers 2017 Klöntal Triennale Kunsthaus Glarus. courtesy of the artist.
Alicia Frankovich, Twins and Lovers 2017 Klöntal Triennale Kunsthaus Glarus. courtesy of the artist.
Alica Frankovich, Atlas of the Living World 2017. courtesy of the artist.
Alica Frankovich, Atlas of the Living World 2017. courtesy of the artist.

Frankovich’ Atlas of the Living World neemt het genre van de natuurdocumentaire als uitgangspunt. Ze  presenteert dit in de vorm van een forum waarin cultureel bepaalde ideologieën op de natuur worden geprojecteerd. De kunstenaar introduceert het idee van queerness in de natuurdocumentaire door genreconventies om te buigen in een performatieve tentoonstellingsomgeving, speciaal samengesteld voor het auditorium van het museum. Met gebruik van aspecten uit de theater-, performance- en tentoonstellingspraktijk heeft Frankovich een choreografie samengesteld voor tien performers temidden van een ruimtevullende video-installatie met verschillende tentoonstellingsobjecten.

Onderdeel van de performance is een nieuw, tweekanaals videowerk dat wordt getoond op een projectieoppervlak van lange draadstroken. De video benadrukt concepten als collectiviteit en onvoorspelbaarheid in identiteitsformatie en plaatst documentaire-stijl videografie zoals onderwater- en natuurbeelden tegenover recente onderzoeken door de feministische theoreticus Karen Barad en bio-ethicus Vicki Kirby. Kirby’s onderzoek is gericht op queer levensvormen zoals amoebes en ongedetermineerde entiteiten (levensvormen met een onbepaalde groei die zich sterk verhouden tot de omgeving) zoals vissen en planten. De soundtrack en choreografie van de performance vormen een queer-variant van natuurdocumentaire-conventies, bijvoorbeeld door het gebruik van geluidsfragmenten die spelen met traditionele voice-overs in documentaires als die van BBC-verteller David Attenborough en audio-opnames uit eerder werk van de kunstenaar. De choreografie van de kunstenaar wordt uitgevoerd door performers met en zonder professionele opleiding om een breed scala aan capaciteiten, persoonlijkheden en zijnswijzen uit te drukken. 

MEER OVER DE KUNSTENAAR

Alicia Frankovich (Nieuw-Zeeland, 1980) woont en werkt in Berlijn. Haar artistieke praktijk omvat performances, tentoonstellingservaringen, fotografie, video en sculptuur. Met haar choreografie plaatst ze lichamen in situaties, contextualiseert ze deze op manieren die sociale conventies en gedragingen belichten, en positioneert ze hen in het kader van een grotere kosmologie. 

CREDITS

Concept: Alicia Frankovich / Choreografie en video: Alicia Frankovich / Toneel- en lichtontwerp: Alicia Frankovich / Muziek: Igor Kłaczyński / Cast: Nadia Bekkers, Angelo Custido, Astrit Ismaili, Bear Silver, Cailin Kuit, Joy Mariama Smith, Ksenia Perek, Mavi Veloso, Matthijs Walhout, Nelle Swan / Crew: Karen Archey, curator; Henri Sandront, producent; René Vos, technisch producent; Max Litjens & Bente van der Burgh, stagiaires.