Performance — 28 sep 2013

In het kader van ons enthousiast ontvangen performance-programma presenteert het Stedelijk Museum met trots de langverwachte nieuwe performance van Alexandra Bachzetsis getiteld The Stages of Staging.

Tijd
28 sep 2013, 10.00 tot 15.30

Locatie: Teijin Auditorium, Stedelijk Museum Amsterdam
Tijd: 28 september 2013, 12.00 - 17.30 uur.
Voertaal: Engels
Toegang: entreeprijs Stedelijk Museum + € 2,50
Reserveren: noodzakelijk. Stuur een email naar reservations@stedelijk.nl met uw volledige naam, email-adres, telefoonnummer en de datum waarop het programma plaatsvindt dat u wilt bezoeken.

U bent van harte uitgenodigd de hele performance te bekijken (12.00 - 17.30 uur) of één van de drie delen:

  • Stage Version - 12.00 - 13.30 uur
  • Gym Interlude - 13.30 - 16.00 uur 
  • Stage Version Retake - 16.00 - 17.30 uur

In het kader van ons enthousiast ontvangen performance-programma presenteert het Stedelijk Museum met trots de langverwachte nieuwe performance van Alexandra Bachzetsis getiteld The Stages of Staging. Deze zes uur durende performance biedt de bezoekers een prikkelende kijk op de individuele en collectieve ambities en verlangens van een groep acteurs die op en achter het toneel en voor de camera en daarbuiten spelen, al dan niet synchroon, voor zichzelf of in onderlinge samenspraak. Verhaallijnen, dansuitvoeringen en individuele overdenkingen wisselen elkaar af en overlappen elkaar. Bachzetsis: 'Het is een liefdesverhaal. Het is een romantische komedie. Het is een actiefilm. Het is een coverversie.'

In de monochrome setting van een sportschool bezaaid met blauwe gymmatten en voetballen (die ook fungeert als filmset) spelen tien acteurs zonder enige haast een reeks lange scènes. Een intieme liefdesscène mondt uit in een aangrijpende a-capella-uitvoering van Heartbreak Hotel. Surrealistische atletiekoefeningen gaan over in een fanatieke, trance-achtige dans. Een potje worstelen ontaardt in de vervreemdende puinhoop van een actiescène die zich weer ontwikkelt tot een lesje worstelen. In een speciale, zes uur durende uitvoering van het originele toneelwerk The Stages of Staging (2013) worden scènes opgerekt, verdubbeld, geoefend en overgedaan. Voor de gelegenheid uitgenodigde coaches voegen zich in het stuk en zetten workshops op over de meest karakteristieke elementen en bewegingen, van worstelen en vechtkunst tot een les over hoe je nog meer jezelf kunt worden – waarmee ze het publiek verschillende 'toegangsmogelijkheden' geven tot de performance. 

Net als in de originele toneelversie van de performance vervloeit het instuderen van een promotieclip over de productie met het uitvoeren van lichamelijke oefeningen. Dans wordt een vorm van atletiek en een liedje verandert in beweging. De praktijk van de metafilm (met zijn suggestieve hiërarchieën) en de hedendaagse vertelvormen van promotiefilmpjes (met hun elliptische vertelwijze waarbij heel veel wordt weggelaten) fungeren als modellen van hoe wij leven en werken, hoe wij onszelf zien en promoten, en hoe wij begeerte verbeelden - zowel van onszelf als van het publiek. Opvattingen over gymnastiek en privécoaches of soortgelijke fitnessprogramma's sluiten naadloos aan bij stijlfiguren uit de showbusiness en de dans. De manier waarop de acteurs gedecideerd diverse culturele codes en genres traceren roept allerlei vragen op. Ze verwijzen naar de metafilms van Rainer Werner Fassbinder, de Northern Soul van de Britse arbeidersklasse en de rave-cultuur van kort voor de eeuwwisseling, maar ook naar gebruiken in het veld van personal training en vormen van zelfpromotie en -enscenering die zijn ontstaan onder invloed van het internet. Hoe vertel je een verhaal met bewegende beelden en de lichamen die daarvoor nodig zijn? Wat brengt ons ertoe onze privésfeer voor toeschouwers inzichtelijk te maken? En ten slotte, wat voor film wordt hier geënsceneerd? En kijken we nu naar het maakproces, naar een reconstructie of naar het mislukken ervan, of is het niet meer dan een voorfilmpje?

Bachzetsis gebruikt voor haar werk archetypische filmstills als onderzoeksmateriaal, gymmatten als schermen voor de videoprojectie van close-ups en atletiekballen als fysieke rekwisieten. Zij onderzoekt hoe wij vandaag de dag tegen identiteit aankijken, vooral in relatie tot opgenomen beelden en de kaders waarin deze verschijnen. Alleen al de lichamelijkheid van de spelers biedt meerdere alternatieven voor het ik en de wereld waarin dit in scène wordt gezet. Het ik wordt gemoduleerd door een scala aan culturele invloeden waarvan de verwerking niet los kan worden gezien van een verregaande commercialisering. Als het werk steeds weer overgedaan wordt, raken de acteurs door de vele opnames en heropnames langzaam maar zeker afgemat en wordt hun bewegingstaal uitgekleed, existentieel, ingetogen en intens. De grens tussen identiteitsvorming en zelfpromotie vervaagt en het werk wordt steeds meer open voor interpretatie.

Voor meer informatie over Alexandra Bachzetzis, zie:
www.alexandrabachzetsis.com/index.php/biography.html

Credits performance

ONCEPT EN CHOREOGRAPHIE Alexandra Bachzetsis
ACTEURS/DANSERS Emese Csornai, Staiv Gentis, Kristinn Guðmundsson, Kiriakos Hadjiioannou, Kennis Hawkins, Michael Helland, Benjamin Jäger, Emilie Nana, Liz Santoro, Peter Sattler
MUSEUM VERSIE SPECIAL GUEST Otobong Nkanga 
DRAMATURGIE Quinn Latimer 
MUZIEK Lies Vanborm, Tobias Koch
LICHT Tina Bleuler 
TECHNIEK Patrik Rimann
KOSTUUMS Patrizia Jaeger
KOSTUUM- EN PRODUCTIEASSISTENT Cosima Gadient 
VORMGEVING Julia Born 
FOTOGRAFIE EN CINEMATOGRAFIE Melanie Hofmann 
HAAR EN MAKE-UP VOOR TRAILER Seraina Kraushaar 
PRODUCTIE All Exclusive 
PRODUCTIE MANAGEMENT Anna Geering 
ONDERSTEUND DOOR Stadt Zürich Kultur, Kanton Basel-Landschaft, Kanton Basel-Stadt, Pro Helvetia - Schweizer Kulturstiftung, Markus Weisskopf Basel, Migros-Kulturprozent, Ernst Göhner Stiftung, GGG Basel, Ernst und Olga Gubler-Hablützel Stiftung, Basellandschaftliche Kantonalbank Jubiläumsstiftung, Stanley Thomas Johnson Foundation 
THEATER VERSIE MEDE GEPRODUCEERD door Kaserne Basel en Theaterhaus Gessnerallee Zürich 
MUSEUM VERSIE MEDE GEPRODUCEERD door Stedelijk Museum Amsterdam
IN SAMENWERKING MET Dampfzentrale Bern, ADC Genève, Théâtre Sévelin 36 Lausanne, als onderdeel van Reso – dance network Switzerland // Triptic – Kulturaustausch am Oberrhein 
MET DANK AAN de vele particuliere sponsoren.