Voor de Marina Abramović-tentoonstelling geldt een toeslag. Zie Stedelijk.nl/toeslag, ook voor uitzonderingen.

Gallery talks — 3 mei 2017

In samenhang met de tentoonstelling Nalini Malani: Transgressions, organiseert het Stedelijk Museum Amsterdam een gallery talk door universitair hoofddocent Sudeep Dasgupta (Universiteit van Amsterdam). 

Prijs
Museumkaart € 3 / studenten € 10,50 / regulier € 18
Locatie
Tentoonstellingsruimte
Tijd
3 mei 2017, 14.00 tot 15.00
Taal
Engels
Toegang
Tickets

Uitgangspunt voor de gallery talk vormen de thema’s die het Stedelijk aanstipt met de reeks tentoonstellingen over migratie en de daaruit voortvloeiende vraagstukken over esthetiek en migratie.

Dasgupta zal ingaan op deze onderwerpen aan de hand van een selectie werken uit de tentoonstelling, zoals Transgressions, de unieke viercilinder video-installatie uit de collectie van het Stedelijk.

 

 

 

 

 

MEER OVER DE TENTOONSTELLING

In de tentoonstelling Nalini Malani: Transgressions (18 maart – 18 juni, 2017) toont het Stedelijk Museum de installatie Transgressions, een eigenzinnige combinatie van schilderij, video en bewegende schaduwen, door Malani ‘video/shadow play’ genoemd. In samenspraak met Malani is voor de tentoonstelling een aantal additionele werken geselecteerd. Deze werken voorzien de thema’s en vele verwijzingen naar literaire en klassieke bronnen in Transgressions van een context.

Nalini Malani (1946, Karachi) is een kunstenaar die op unieke wijze een diversiteit van media combineert om haar politieke engagement onder de aandacht te brengen. Zelf een vluchteling door de scheiding van India en Pakistan, is haar werk doortrokken van thema's als migratie, globalisering, armoede en de onderdrukking van vrouwen: hedendaagse thema’s die veelal worden gecombineerd met klassieke literaire en mythologische verhalen.

MEER OVER DE SPREKER

Sudeep Dasgupta is universitair hoofddocent Mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is  co-auteur van What's Queer about Europe? Productive Encounters and Re-enchanting Paradigms (Fordham University Press, 2014), Constellations of the Transnational: Modernity, Culture, Critique (New York en Amsterdam, Rodopi, 2007) en essays over beeldcultuur op het gebied van globalisering, post-kolonialisme, feminisme en queer studies.

Hij publiceerde onder meer "Permanent Transiency, Tele-visual Spectacle, and the Slum as Postcolonial Monument", South Asian Studies, 29.1 (2013), "The spiral of thought in the work of Jacques Rancière" Theory & Event, 16(1), "The Aesthetics of Indirection: Intermittent Adjacencies and Subaltern Presences in Europe", Cinéma et Cie (verschijnt in de loop van 2017)  en "Conjunctive times, disjointed time: philosophy between enigma and disagreement" Parallax, 15 (3).