Voor de Marina Abramović-tentoonstelling geldt een toeslag. Zie Stedelijk.nl/toeslag, ook voor uitzonderingen.

Gallery talks — 17 okt 2014

Prijs
Entreeprijs Stedelijk Museum + € 2,50
Locatie
Stedelijk Museum, start in de Schiphol entreehal, rondleiding door de tentoonstelling
Tijd
17 okt 2014, 11.00 tot 12.00
Taal
Nederlands
Toegang
Noodzakelijk. Reserveer hier.

Het Stedelijk Museum heeft het genoegen u uit te nodigen om in het kader van de reeks Gallery Talks op de vrijdagmiddag mee te wandelen met een aantal kunstenaars, kunsthistorici en filmmakers die tijdens een rondleiding door de tentoonstelling Marlene Dumas: The Image as Burden een eigen selectie van werken zullen bespreken vanuit hun eigen vakgebied, onderzoek en/of interesse. Nieuwe, maar vooral persoonlijke beschouwingen van Dumas' oeuvre verrijken zo de chronologische en thematische lijnen van de tentoonstelling.

Alle voorgestelde sprekers staan op een of andere wijze in verband met Marlene Dumas: Alied Ottevanger (conservator Centraal Museum Utrecht, schreef in 1981 als eerste een signalerende recensie over Marlene Dumas), Leontine Coelewij (curator van de tentoonstelling en conservator Beeldende Kunst bij het Stedelijk Museum), Ena Jansen (prof. Zuid‑Afrikaanse letterkunde, VU Amsterdam), Jan Andriesse (beeldend kunstenaar en partner van Marlene Dumas).

Meer over de spreker:

Alied Ottevanger schreef in 1981 de eerste recensie in Nederland over Marlene Dumas. In deze periode werkte Ottevanger als (hoofd)redacteur bij het kunsttijdschrift Metropolis M waar zij zich sterk maakte voor het introduceren van jonge kunstenaars. Nu is zij werkzaam als conservator Vormgeving en Toegepaste Kunst in het Centraal Museum in Utrecht. Zij doceert daarnaast kunstgeschiedenis aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst in Den Haag, onregelmatig verzorgd zij als toegevoegd docent moderne kunst colleges aan de Rijksuniversiteit Leiden. Alied Ottevanger is een gewaardeerde collega van veel kunsthistorici bij vooraanstaande kunstinstellingen. Voordat zijn haar aanstelling in Utrecht begon, was Ottevanger als Hoofd verbonden aan het Mondriaanhuis in Amsterfoort. Daarvoor was ze conservator moderne kunst bij de Rijksdienst Beeldende Kunst (thans RCE) en het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie in Den Haag. Op dit moment is vanwege haar functie bij het Centraal Museum Utrecht haar onderzoek gericht op hedendaagse vormgeving, met name op het werk van Gerrit Rietveld. Hiervoor, bijvoorbeeld tijdens haar aanstelling bij het RKD, richtte Ottevanger zich meer op het wetenschappelijk onderzoek naar moderne en hedendaagse kunst. Zo initieerde zij bronnenpublicaties met egodocumenten van kunstenaars zoals Theo van Doesburg, Antony Kok en J.J.P. Oud.