19 t/m 22 feb 2014

Het Stedelijk Museum is zeer verheugd om samen met Sonic Acts het innovatieve filmproject Vertical Cinema te mogen presenteren in het trappenhuis van de historische oudbouw van het museum.

Prijs
Voorverkoop
Locatie
Stedelijk Museum Amsterdam
Tijd
19 t/m 22 feb 2014, 23.00 tot 23.00
Taal
Engels (do-za), Nederlands (zo)
Toegang
Uisluitend voorverkoop via www.sonicacts.com/shop

Vertical Cinema gaat over de veranderende omstandigheden van filmvertoning: wat gebeurt er met de kijkervaring als deze verandert van horizontaal naar verticaal?

Voor Vertical Cinema maakten gerenommeerde experimentele filmmakers en beeldend kunstenaars op uitnodiging van Sonic Acts tien nieuwe audiovisuele werken op 35mm-celluloid voor een speciaal voor dit project ontwikkelde monumentale, verticale cinemascope-projectie. Het resultaat is een spectaculaire verzameling van abstracte films, vormexperimenten, found footage, chemische filmbewerkingen en live-laser-action. De verticaal geprojecteerde films zijn een lust voor oog en oor, en triggeren een nieuwe, ruimtelijke beleving van cinema.

Het complete filmprogramma van Vertical Cinema is te zien in het monumentale trappenhuis van het Stedelijk, van donderdag 20 tot en met zondag 23 februari 2014. Met nieuwe films van Joost Rekveld, Tina Frank, Johann Lurf, Björn Kämmerer, Manuel Knapp, Esther Urlus, Billy Roisz & Dieter Kovačič, Rosa Menkman, Makino Takashi & Telcosystems en Gert-Jan Prins & Martijn van Boven.

Een begeleidend programma van lezingen door internationale sprekers gaat in op de geschiedenis van verticale en andere vormen van expanded cinema en verkent de toekomst van het audiovisuele experiment.

Programma

Donderdag 20 februari, 2014 (uitverkocht)

  • 20:00 uur: Lezing Philippe-Alain Michaud (Conservator film/videokunst, Muséenational d’art moderne Centre Georges-Pompidou, Parijs)
  • 22:00 uur: Vertoning Vertical Cinema-filmprogramma

Vrijdag 21 februari, 2014 (uitverkocht)

  • 16:00 uur: Lezing Noam Elcott (Assistant professor Modern and Contemporary Art and Media, Columbia University, New York)
  • 18:00 uur: Vertoning Vertical Cinema-filmprogramma

Zaterdag 22 februari 2014

  • 16:00 uur: Lezing Erika Balsom (Assistant professor Film Studies, King’s College London)
  • 18:00 uur: Vertoning Vertical Cinema-filmprogramma

Zondag 23 februari 2014

  • 16:00 uur: Lezing Bart Rutten (Conservator Beeldende Kunst)
  • 18:00 uur: Vertoning Vertical Cinema-filmprogramma

Overige informatie

De publicatie Vertical Cinema, samengesteld door Sonic Acts, is verkrijgbaar in de winkel van het Stedelijk Museum en te bestellen via www.sonicacts.com/shop.

In aanvulling aan het programma in het Stedelijk vindt op vrijdag 21 februari van 11-15 uur een Synchronator-workshop bij STEIM plaats, waarin de achtergrond, technieken en gebruik van het apparaat worden toegelicht en er volop geexperimenteerd kan worden met de Synchronator. O.l.v. Gert-Jan Prins, Bas van Koolwijk en Tina Frank.

Meer info op: www.sonicacts.com

Voor meer informatie over Vertical Cinema zie: www.verticalcinema.org 

Biografieën

Philippe-Alain Michaud is conservator van de film- en videocollectie van het Musée national d’art moderne Centre Georges-Pompidou in Parijs. Hij is auteur van onder andere Le Peuple des Images (2002) en Aby Warburg and the Image in Motion (2007). Michaud heeft vele internationale tentoonstellingen op zijn naam staan en is tevens adviseur aan de Rijksakademie in Amsterdam.

Erika Balsom is assistant professor Film Studies and Liberal Arts bij de afdeling Film Studies van het King’s College London. Balsom is de auteur van Exhibiting Cinema in Contemporary Art (2013).

Noam M. Elcott is assistant professor Modern and Contemporary Art and Media aan de Columbia University, New York. Hij specialiseert zich in de geschiedenis van moderne kunst en media in Europa en Noord-Amerika. Elcott heeft uitvoerig gepubliceerd over onder meer het werk van James Welling, Man Ray, Moholy-Nagy en de London Film-Makers’ Co-op. Hij werkt momenteel aan een boek met de titel Artificial Darkness: An Art and Media History, 1876-1930.

Bart Rutten is conservator beeldende kunst bij het Stedelijk Museum Amsterdam. Voorafgaand aan de heropening van het museum heeft hij intensief gewerkt aan de collectieopstelling die sinds september weer te zien is. Hij had een centrale rol in zowel de opstelling van de klassiek moderne kunst als de nieuwere kunst op de bovenetage van de oudbouw. Zijn conservatorschap beslaat het gehele terrein van de beeldende kunst met speciale aandacht voor de film- en videokunst, conceptuele kunst en installatiekunst. Van 2005 tot 2008 werkte Rutten als curator bij het Stedelijk Museum 's-Hertogenbosch en daarvoor als hoofd van de afdeling Presentatie bij NIMk. Hij heeft altijd een grote interesse gehad in de kruisbestuiving tussen beeldende kunst en andere domeinen van de visuele en/of populaire cultuur en de inbedding van kunst in de samenleving. Naast zijn functie bij het Stedelijk, is hij lid van een aantal adviesraden, waaronder de One Minute Foundation en heeft hij bij verschillende kunstopleidingen en universiteiten in binnen- en buitenland opgetreden als gastspreker over de geschiedenis van videokunst. Voor de Avro bespreekt hij maandelijks tijdens het Kunstuur in het item “4 Art” een hedendaagse kunstenaar en voor De Volkskrant schrijft hij een maandelijkse colunm over een belangrijk kunstwerk.