Voor de Marina Abramović-tentoonstelling geldt een toeslag. Zie Stedelijk.nl/toeslag, ook voor uitzonderingen.

29 okt 2015

Première van een nieuwe film-installatie van de Nederlandse kunstenaar Riet Wijnen 

Prijs
Entree voor het Stedelijk Museum + € 2,50
Locatie
Stedelijk Museum Amsterdam, Teijin Auditorium
Tijd
29 okt 2015, 19.00 tot 20.30
Taal
Engels en Nederlands
Toegang
Tickets 

Het Stedelijk Museum Amsterdam presenteert met trots de nieuwe film-installatie Conversation Three: It Looks Like Nothing on Earth (2015) van Riet Wijnen. De installatie is het eerste deel van een nieuwe cyclus werken, getiteld Sixteen Conversations on Abstraction. Op zaterdag 31 oktober 2015 opent bij Ellen de Bruijne Projects het tweede deel van de cyclus, Conversation One: A Preface.

SIXTEEN CONVERSATIONS ON ABSTRACTION

Sixteen Conversations on Abstraction bestaat uit zestien fictieve gesprekken, zestien bijbehorende werken en een sculptuur. De eerste delen zullen in het najaar van 2015 op verschillende locaties gepresenteerd worden. De gesprekken en werken vormen een conceptuele ruimte waarin de term abstractie wordt onderzocht: in fictieve settings wordt via gesprekken met specifieke personages steeds een bepaald onderwerp met betrekking tot dit begrip uitgelicht. De sculptuur functioneert als een diagram dat de verbindingen tussen de verschillende conversaties in kaart brengt.

CONVERSATION THREE: IT LOOKS LIKE NOTHING ON EARTH

Het werk Conversation Three: It Looks Like Nothing on Earth bestaat uit een script en een film, gepresenteerd als een dubbelprojectie. Centraal staan het zichtbare en het onzichtbare, de (on)mogelijkheid van waarneming en de abstracte verbeelding van de werkelijkheid.

Het script is een fictief interview met de natuurkundige Chen Ning Yang. Chen Ning Yang en zijn compagnon Tsung-Dao Lee wonnen in 1957 de Nobelprijs voor de natuurkunde vanwege hun onderzoek naar de pariteitswet. De pariteitswet was een belangrijke ontdekking over elementaire deeltjes: tot 1956 namen fysici aan dat alle natuurwetten symmetrisch waren, ofwel dat voor links- en rechtshandige deeltjes gelijke krachten golden. Yang en Lee ontdekten echter dat natuurkundige processen die werden beheerst door de zwakke kernkracht verschilden van hun spiegelbeeld – een eigenschap die de naam 'pariteitsschending' zou krijgen. De wet van de symmetrie bleek gebrekkig te zijn. Het duo kwam ook met een oplossing: de spiegelwereld. In dit universum, dat parallel aan ons universum bestaat, zou het ontbrekende deeltje aanwezig zijn. Deze spiegelwereld is echter een theoretische, onzichtbare wereld – inclusief planeten, sterren en mensen – waarmee geen contact mogelijk is.

Het fictief interview met Cheng Ning Yang vindt plaats in een geënsceneerde museumzaal. Daarin is de Rood-blauwe stoel van Gerrit Rietveld tentoongesteld, een schoolvoorbeeld van de abstracte kunstbeweging De Stijl. Opmerkelijk genoeg voldoet de Rood-blauwe stoel niet helemaal aan het formele vocabulaire van De Stijl, dat beperkt was tot de primaire kleuren (rood, geel en blauw) en de drie primaire waarden (zwart, wit en grijs), en waarin symmetrie werd vermeden. Vanuit de meeste aanzichten is deze stoel namelijk wel symmetrisch. Gedurende het interview blijkt dat abstracte kunst en natuurkunde minder ver uit elkaar liggen dan verwacht en raken de pariteitsschending, de spiegelwereld en de Rietveld-stoel in elkaar verstrengeld.

De film wisselt vragen en antwoorden – in geluid en beeld – uit het fictieve interview af met een videoregistratie van röntgenopnames van de Rood-blauwe stoel. Geprojecteerd op twee zijdes van een muur toont de film verschillende zichtbare en onzichtbare lagen waaruit ons beeld van de werkelijkheid wordt samengesteld. Het script, dat als onderdeel van het werk in eigen beheer wordt uitgeven, is apart verkrijgbaar tijdens de screening van de film.

MEER OVER DE KUNSTENAAR 

Riet Wijnen (geb. 1988 in Venray, woont en werkt in Amsterdam) werkt voornamelijk met foto’s, fotokopieën, video en tekst. Ze onderzoekt verbanden tussen abstractie, waarneming, taal en structuur: meestal via de reconstructie van een verhaal, verleden of onderwerp dat tijdens een intensief onderzoek eerst gedeconstrueerd wordt, om uiteindelijk de verschillende lagen waaruit het bestaat zichtbaar te maken. In 2015 werd dit onderzoek voor het eerst samengebracht in een nieuwe cyclus werken, getiteld Sixteen Conversations on Abstraction. Daarnaast publiceert Wijnen boeken en tijdschriften, zoals Marlow Moss (2013) en de herdruk en vertaling van Abstraction Création: Art non-figuratif (2014). Ook werkt ze aan The Registry of Pseudonyms, een voortdurend groeiende opeenstapeling van pseudoniemen op de website registryofpseudonyms.com die tegelijk een onderzoek is naar de term en zijn geschiedenis. Deze boeken en de website staan op zichzelf, maar vormen belangrijke bronnen en kaders voor Wijnens praktijk.

In 2013 won Wijnen de zesde Sybren Hellinga Prijs, een belangrijke prijs voor jonge opkomende kunstenaars in Nederland. In het najaar van 2015 wordt het werk Conversation One: A Preface getoond bij Ellen de Bruijne PROJECTS en verschijnt een nieuw nummer van het online magazine Texto,  samengesteld door Wijnen, rondom haar publicatie Abstraction Création: Art non-figuratif. Ook zal The Registry of Pseudonyms online getoond worden door onder meer Girls Like Us (NL), P/////AKT (NL) en Kunsthuis Syb (NL). Sinds 2012 is Wijnen als associate curator betrokken bij Kunstverein Amsterdam.

CREDITS

Riet Wijnen
1988, Venray (NL), woont en werkt in Amsterdam (NL)
Conversation Three: It Looks Like Nothing on Earth 2015
Video-installatie, script, HD-files, geluid, zwart-wit

Stemacteur: Lee M. Ross
Opnamestudio: INCasting
Nabewerking geluid: Derek van Beelen
Originele opnames röntgen beelden: Lex Reitsma
Vertaler: Jan Hootsmans
Editor: Janine Armin
Productie: Stedelijk Museum Amsterdam 

De presentatie van Conversation Three: It Looks Like Nothing on Earth is samengesteld door de Stedelijk Museum Onderzoeksafdeling (Margriet Schavemaker,  Curator/ Hoofd Onderzoek en Publicaties) en het Public Program (Britte Sloothaak, Assistent-Curator).  Het onderzoek voor en de ontwikkeling van Sixteen Conversations on Abstraction  is mogelijk gemaakt door de genereuze steun van Mondriaan Fonds, Amsterdams Fonds voor de Kunst en Stichting Niemeijer Fonds.