film

Omer Fast
19 jun 2014

Kunstenaar en filmmaker Omer Fast (1972, Jeruzalem) zal een lezing geven en daarna wordt zijn werk 5000 Feet is the Best vertoond. Hij doet in zijn werk onderzoek naar de ruimte en narratieve vorm van cinema.

Locatie
Teijin Auditorium, Stedelijk Museum Amsterdam
Tijd
20.15 - 21.45 uur
Voertaal
Engels
Toegang
Entreeprijs Stedelijk Museum + € 2,50 toeslag
Reserveren

Noodzakelijk. Klik hier om te reserveren. 

Ter aankondiging van de presentatie van Omer Fast’s film 5000 Feet is the Best (2011, 30 minuten) in de collectieopstelling van het Stedelijk Museum (vanaf 23 juni), presenteert het Public Program deze avond waar de film en de kunstenaar centraal staan.  

Kunstenaar en filmmaker Omer Fast (1972, Jerusalem) doet in zijn werk onderzoek naar de ruimte en narratieve vorm van cinema. De verhaallijnen van zijn films doen denken aan die van Akira Kurosawa, zoals gebruikt in Rashomon, een film die het verhaal vertelt van een moord door de ogen van vier getuigen, waaronder de moordenaar. Deze veelheid aan perspectieven, die de presentatie van verschillende versies van het zelfde verhaal mogelijk maakt, breekt met de gebruikelijke lineaire opbouw van cinema. Zoals veel van de films van Fast laten zien, is een ander doel van film en video in de hedendaagse kunst het opnieuw definiëren van de relatie tussen realiteit en fictie. De kunstenaar verkent de structuren van narrativiteit, en hoe deze veranderen op het moment van overdracht – van het scherm naar de toeschouwer. Hij ontleed deze structuren, door niet alleen verschillende perspectieven in de verhaallijn naar voren te halen, maar ook diverse aspecten van de productie van film in het werk uit te lichten, zoals de casting, ondertiteling, decor, etc.

Tijdens deze stedelijk|film-avond staat het werk van Fast centraal. De kunstenaar zal een lezing geven en daarna wordt zijn werk 5000 Feet is the Best vertoond, dat in première ging op de Venetië Biënnale in 2011.

Meer informatie over 5000 Feet is the Best

5000 voet – op deze afstand kunnen drones vrijwel alles herkennen: zo zou je de schoenen, kleding en haarkleur van een persoon kunnen identificeren, vertelt een voormalige ‘drone operator’ van het Amerikaanse leger, die drones van het type ‘Predator’ bestuurde. De beroepsomschrijving van de ‘operator’ doet vermoeden dat de soldaat in relatie tot het vliegend object eerder een cameraman dan een piloot is. Hij navigeert met de camera op een andere afstand, en de met sensoren en projectielen uitgeruste drone neemt als een soort van avatar deel aan de realiteit van een oorlogslocatie.

In 2010 lukt het Fast om contact krijgen met een voormalige ‘drone operator’ ondanks het feit dat de FBI zijn zoekopdracht op craigslist snel heeft verwijderd en zijn producent zelfs telefonisch werd bedreigd. Tijdens twee ontmoetingen in een hotel in Las Vegas vertelt de ondervraagde militair over de techniek en routine van zijn werk. Hij noemt daarbij ook incidenten waarbij burgers om het leven kwamen en over de psychologische problemen die dit bij hem heeft veroorzaakt .

In de film 5000 Feet is the Best probeert Fast niet een heropvoering van het interview te ensceneren. In plaats daarvan brengt hij de traumatische ervaring van de ‘drone operator’ over naar het filmische bewustzijn. De vertelling is een eindeloze loop die zich niet helemaal identiek herhaalt maar voortdurend verandert. Het is een wirwar van beeld en geluid, van afbeelding en het afgebeelde, waarin feiten en fictie niet meer duidelijk van elkaar zijn te scheiden. Fast thematiseert hier niet alleen de effecten van de koppeling van wapen- en communicatietechnologie, maar wijst ook op de invloed van technologische ontwikkelingen binnen het leger en in cinema, op de daarmee verbonden logica van waarneming en beeld.

Meer informatie over de kunstenaar

Omer Fast werd geboren in Jeruzalem in 1972. Hij behaalde een Bachelor of Arts in Engelse Taal en Cultuur aan de Tufts Universiteit, een Bachelor of Fine Arts aan de Boston Museum School of Fine Arts en een Master of Fine Arts aan het Hunter College, City University New York. Sinds Fast is afgestudeerd in 2000 heeft hij solotentoonstellingen gepresenteerd in het Whitney Museum in New York, Moderna Museet in Stockholm, het Dallas Museum of Art en Museum of Modern Art in Wenen. Hij nam deel aan groepstentoonstellingen inclusief Documenta 13, de Biënnale van Venetië, in het Guggenheim Museum in New York en het Centre Pompidou te Parijs. Fast ontving de Bucksbaum prijs voor zijn werk The Casting, dat getoond werd tijdens de Whitney Biënnale in 2008. Een andere prijs die hij ontving is de National Galerie’s Prize for Young Art in Berlijn in 2009 voor zijn werk Nostalgia. Zijn werken zijn onderdeel van verschillende internationale collecties zoals die van het Tate Modern, het Guggenheim Museum, het Los Angeles County Museum of Art en Centre Pompidou. Fast heeft recentelijk de film Remainder voltooid, welke gebaseerd is op Tom McCarthy’s gelijknamige roman.