film

Lana Lin
28 feb 2013

© Lana Lin + H. Lan Thao Lam
© Lana Lin + H. Lan Thao Lam

stedelijk│film
Lana Lin
28 februari 2013, 19.30-22.00 uur

Locatie: Teijin Auditorium, Stedelijk Museum
Voertaal: Engels
Toegang: entreeprijs Stedelijk Museum
Reserveren: noodzakelijk. Stuur een email naar reservations@stedelijk.nl met uw volledige naam, email-adres, telefoonnummer en de datum waarop het programma plaatsvindt dat u wilt bezoeken.

Het Stedelijk Museum presenteert met trots de première van "After Engelman" (2013), een nieuwe film van Lin + Lam (Lana Lin and H. Lan Thao Lam). Daarnaast zal Lin een vorig werk van Lin + Lam tonen: "Unidentified Vietnam No. 18" (2007), op 16mm - een primeur voor het Teijin Auditorium. Lin wordt na de filmvertoningen geïnterviewd door Hendrik Folkerts, Curator Public Program Stedelijk Museum.

Lana Lin is opgeleid tot filmmaker met als specialisatie experimentele films en documentaires. In haar werk onderzoekt ze, vaak in samenwerking met anderen (zoals bij Lin + Lam), hoe ons verleden en onze collectieve herinneringen eigenlijk worden geconstrueerd. Het Stedelijk is bijzonder vereerd als eerste Lins nieuwe film te kunnen laten zien: het nog lopende videoproject “After Engelman”, over Edmund Engelmans interpretatie van de psychoanalyse en de uitwerkingen daarvan tot op dit moment.

Vlak voordat Freud vanuit Wenen naar Londen verhuisde, waar hij 47 jaar lang had gewoond en gewerkt, werd Engelman gevraagd een verslag te schrijven over de stad die aan de wieg had gestaan van de psychoanalyse. Vijfenzeventig jaar later keren Lin + Lam terug naar het huis waar Freud woonde en praktijk hield. Ze nemen de huidige toestand in ogenschouw met Engelmans verslag van destijds in de hand. “After Engelman” laat zien hoe twintigste-eeuwse vormen van overdracht en herinnering als de psychoanalyse, de fotografie en de architectuur in onze huidige geglobaliseerde en gedigitaliseerde wereld standhouden en veranderen. De vraag daarbij is wat er in de verlaten ruimte van Freuds residentie is achtergebleven dat nog altijd zoveel bezoekers trekt, en wat de betekenis hiervan is voor het nu waarin wij leven.

Na de vertoning van “After Engelman” laat Lin “Untitled Vietnam no. 18” zien. In 1975, na de val van Saigon, kocht de Library of Congress een collectie aan van meer dan 500 films van de ambassade van Zuid-Vietnam in Washington DC. Deze propagandafilms, die in jaren vijftig, zestig en zeventig met steun van de VS waren gemaakt en lagen opgeslagen in de South Vietnam Embassy Collection, zetten de nodige vraagtekens bij het beleid en de politiek van natievorming. “Untitled Vietnam no. 18” gaat over de ingewikkelde relatie tussen Vietnam en de VS. Lin + Lam duikelen ook materiële artefacten uit het archief op. In de film, die zich afspeelt in het heden, wordt het verleden tegen het licht gehouden en zelfs nieuw leven ingeblazen door de heropvoering van propagandistische gebaren en gestes. Deze aanpak en de inzet van herinneringen maakt het mogelijk binnen de film in te gaan op de vraag waarom het ingrijpen van de VS faalde, en op het gevaar van herhaling.

Tussen beide vertoningen in wordt Lin geïnterviewd door Hendrik Folkerts over beide films, over haar samenwerking met H. Lan Thao Lam en over haar eigen werk en aanpak.

Meer informatie over de spreker:

Lana Lin woont en werkt in New York. Ze is opgeleid tot filmmaker, met als specialisatie experimentele films en documentaires, en werkt op dit moment vooral in samenwerking met anderen (zoals bij Lin + Lam) aan onderzoeksprojecten rond de vraag hoe ons verleden en onze collectieve herinnering worden geconstrueerd. Haar werk is over de hele wereld te zien geweest, onder andere in het Museum of Modern Art en het Whitney Museum in New York, het Yerba Buena Center for the Arts in San Fancisco, Mass MoCA, Gasworks in Londen, het Oberhausen Short Film Festival in Duitsland en de derde Guangzhou Triënnale in China. Lins teksten zijn gepubliceerd in Cabinet, Rethinking Marxism en Art Journal. Ze heeft meerdere beurzen ontvangen, onder andere van de New York Foundation for the Arts, de Fulbright Foundation, de Civitella Ranieri Foundation, de Jerome Foundation en het Vera List Center for Art and Politics. Ze behaalde haar MFA aan het Bard College of Fine Arts en volgde aan de New York University de doctoraalstudie Media, Culture, and Communication.