film

inferno
29 mei 2014

Vertoning van Yael Bartana's nieuwste film Inferno en een interview met de videokunstenaar door schrijver en wetenschapper Ihab Saloul, specialist in de relatie tussen cultuur, politiek en identiteit in het Midden-Oosten.

Locatie
Teijin Auditorium, Stedelijk Museum
Tijd
19.30 - 21.30 uur
Voertaal
Engels
Toegang
entreeprijs Stedelijk Museum + €2,50 Public Program toeslag
Reserveren

Noodzakelijk. Stuur een email naar reservations@stedelijk.nl met uw volledige naam, email-adres, telefoonnummer en de datum waarop het programma plaatsvindt dat u wilt bezoeken.

Yael Bartana, Inferno, 2014, single channel DCP video, 22 min., Annet Gelink Gallery, Amsterdam
Yael Bartana, Inferno, 2014, single channel DCP video, 22 min., Annet Gelink Gallery, Amsterdam

De politieke geschiedenis en huidige situatie van Yael Bartana’s vaderland spelen een belangrijke rol in het werk van de Israëlische kunstenaar. De film Inferno (22 min, 2013) gaat over de vernietiging van de toekomstige replica van de eerste Israëlische tempel, die momenteel gebouwd wordt door de leider van de Christelijke Pinksterbeweging in Brasil – de hoofdstad van Brazilië, waar de film tevens is opgenomen. Volgens de overlevering is dat de tempel van Salomon die in de 6de eeuw voor Christus verwoest zou zijn.

De film opent met een magistrale helikopterview: de camera zweeft over de miljoenenstad Sao Paolo. Hoge gebouwen doemen op achter de bergen en de camera zakt naar de grond. Daar volgt ze groepen mensen in witte gewaden, ze dragen fruit en versierde dieren en zijn onderweg naar een vermoedelijk rituele bestemming. Onder aanzwellende zang gaan ze een tempel binnen waar door helikopters een reusachtige Menora, de zevenarmige kandelaar, en andere Joodse religieuze objecten worden afgeleverd. Tijdens de vreugdevolle ceremonie breekt de aarde open en voltrekt zich een vernietigend drama. De laatste scene toont de overblijfselen van de tempel, ook dit is een replica van de Westmuur, de ‘Klaagmuur’, in Jeruzalem: de ruïne van Salomons tempel die door Joden als de heiligste plaats wordt beschouwd. 

Over de sprekers 

Yael Bartana is een videokunstenaar die de notie van culturele identiteit verkent in haar werk. In haar foto’s, videowerken en installaties, onderzoekt Bartana op een kritische manier hoe haar vaderland Israël worstelt met het vinden van een (nationale) identiteit. Ze studeerde aan de School of Visual Arts in New York (1999) en de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam (2000-2001). Bartana presenteerde haar werk in solotentoonstellingen bij IHME Project in Helsinki (2014), Pérez Art Museum Miami (2013), het Poolse Paviljoen van de 54ste Biënnale van Venetië (2011), Moderna Museet in Malmö (2010), het Museum of Modern Art in Warsaw (2009), PS1 in New York (2008), het Center for Contemporary Art in Tel Aviv (2008), Kunstverein in Hamburg (2007) en het Van Abbemuseum in Eindhoven (2006). Daarnaast is haar werk getoond op de Sao Paolo Biënnale (2010 en 2006), Documenta 12 in Kassel (2007) en de Istanbul Biënnale (2005). Haar werk is opgenomen in diverse publieke collecties, onder meer het Stedelijk Museum (Amsterdam), Museum of Modern Art (New York), Centre Pompidou (Parijs) en Tate Modern (Londen). Bartana woont en werkt in Amsterdam en Tel Aviv. 

Ihab Saloul is assistent-professor Cultural Studies en academisch coördinator Heritage & Memory Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Saloul doceert tevens aan de Freie Universität Berlin, als visiting professor. Hij was EUME-Fellow aan het Wissenschaftkolleg zu Berlin (The Institute for Advanced Study, Berlijn), en doceerde Literatuurwetenschappen aan Maastricht University. Saloul is gespecialiseerd in collectief geheugen en identiteitspolitiek, literatuurtheorie en visuele analyse, migratie en diaspora, als ook hedendaagse culturele politiek in het Midden-Oosten. Hij werk momenteel aan een publicatie, genaamd Contested Memories: Homeland's Rhetoric in Palestinian and Israeli Third Generations' Narratives.