film

James Richards: interview & korte films
25 apr 2013

Het Stedelijk Museum vervolgt de enthousiast ontvangen stedelijk│film-reeks met twee bijzondere filmevenementen die geheel zijn gewijd aan de Britse kunstenaar en filmmaker James Richards.

Beeld: courtesy of the artist.
Beeld: courtesy of the artist.

25 april 2013, 19.30-21.30 uur: Vertoning van een aantal films en interview
28 april 2013, 10.00-18.00 uur: Vertoning van “Untitled (Cinema Programme)” (2008) (loop)

Locatie: Teijin Auditorium, Stedelijk Museum Amsterdam
Voertaal:
Engels
Toegang
: entreeprijs Stedelijk Museum + E. 2,50
Reserveren
: noodzakelijk. Stuur een email naar reservations@stedelijk.nl met uw volledige naam, email-adres, telefoonnummer en de datum waarop het programma plaatsvindt dat u wilt bezoeken.

Op 25 april laat Richards verschillende recente films van eigen hand zien, plus een aantal videowerken van kunstenaars Joan Jonas, Shelley Lake en Pat Hearn. Richards wordt geïnterviewd door curator en schrijfster Isla Leaver-Yap. De zondag daarna, op 28 april, wordt in het Teijin Auditorium van het Stedelijk de film “Untitled (Cinema Programme)” vertoond.

James Richards maakt in zijn installaties en werken met bewegend beeld gebruik van amateurvideo's, boeken, platen en cd's, en combineert deze met vondsten uit zijn eigen archief. In dit ongelijksoortige materiaal speurt hij naar onwaarschijnlijke verbanden in de zin van terugkerende ritmes of gebaren, en geeft op deze wijze emotionele diepgang aan zijn werk. Het gaat Richards om de vraag van het persoonlijke in het huidige media-moeras – hij onderzoekt hoe ‘sampling’ een manier kan zijn om eerdere bedoelingen, vertellingen en opnames laag voor laag te ontleden en vervolgens weer op te bouwen, waarna de beelden worden teruggegeven aan de wereld. Hij bewerkt vaak materiaal uit eerdere installaties en video's om het vroegere gebruik ervan net weer een andere wending te geven in een eeuwig doorlopend scenario. Onbewaakte ogenblikken die zijn vastgelegd, zijdelingse blikken van de camera, fysieke demonstraties en geabstraheerde vocale melodieën versmelten in een tamelijk lyrische ontmoeting.

Op deze stedelijkfilm-avond laat Richards een aantal van zijn recente werken zien, zoals “Not Blacking Out, Just Turning The Lights Off” (2012) en “The Misty Suite” (2009), en voor het allereerst ook zijn werk “Rose Bud” (2013). Naast deze films worden twee videowerken van andere kunstenaars vertoond die haaks op Richards' eigen manier van werken lijken te staan, of misschien deze juist aanvullen: “Glass Puzzle” (1973) van Joan Jonas en “Seizure” (1980) van Pat Hearn en Shelley Lake. “Untitled (Cinema Programme)” (2008), een 17 minuten durende videocompilatie van deels beeldbepalende.

MEER INFORMATIE OVER DE SPREKERS

James Richards is een kunstenaar, woonachtig in Londen. Zijn werk is geëxposeerd in diverse solotentoonstellingen bij CCA Kitakyushu (2012) en Chisenhale Gallery, Londen (2011). Recente groepstentoonstelingen zijn: “Frozen Lakes”, Artists Space, New York (2013) en “The Imaginary Museum”, Kunstverein München, München (2012). In 2013 zal hij solotentoonstellingen hebben bij Rodeo, Istanbul and Cabinet, London. Richards zal in de toekomst betrokken zijn bij de volgende groepstentoonstellingen: “The Encyclopaedic Palace”, 55th International Art Exhibition, Venice Biennial 2013 en “If Not Always Permanently, memorably”, een groepstentoonstelling samengesteld door Richards voor Spike Island, Bristol. Richards ontving in 2012 de Jarman Award for film and video. 

ISLA LEAVER-YAP schrijft over kunst en organiseert projecten met kunstenaars. Ze publiceert in 'Afterall', 'Mousse' en andere bladen. Bij het Institute of Contemporary Arts (ICA) in Londen was zij een van de mede-organisatoren van 'Nought to Sixty', en zette de nog altijd lopende Artists Film Club op. Ze was de curator van de reeks tentoonstellingen 'Short Stories' in 2011 in het SculptureCenter in New York. In 2012 maakte zij deel uit van de faculteit van Visual Arts van het Banff Centre voor het project 'LIFE IS BEAUTIFUL STOP PLEASE ALLOW FEATURES ASSUME EXPRESSION INDICATIVE OF AMUSEMENT JOY PLEASURE BENEVOLENCE ETCETERA BY DRAWING UP CORNERS OF MOUTH AND GENERALLY RELAXING FACIAL MUSCLES STOP LOVE FOR ALL STEFAN STOP'. Ze was redacteur van het 'Live Journal' van LUX en curator voor de Biennial of Moving Images in Londen. Ze zit in de adviesraad van YU Contemporary. Op dit moment werkt Leaver-Yap aan een boek met Andrea Büttner.