Voor de Marina Abramović-tentoonstelling geldt een toeslag. Zie Stedelijk.nl/toeslag, ook voor uitzonderingen.

Events — 26 feb 2015

De grote opening van het Sonic Acts Festival 2015 in het Stedelijk Museum.

Prijs
€17,50 / €10* / MJK €2,50 *Kortingsprijs geldt voor studenten, CJP, 65+ en Amsterdam Stadspas
Locatie
Verschillende ruimten in het museum (zie programma)
Tijd
26 feb 2015, 18.00 tot 21.00
Taal
Engels
Toegang
Voorverkoop via www.ticketmaster.nl Koop uw ticket vooraf om er zeker van te zijn dat uw reservering geldig is.

Het Stedelijk Museum en Sonic Acts presenteren met grote trots de feestelijke openingsavond van het Sonic Acts Festival 2015. Tijdens deze opening worden het echte en het synthetische verkend, en de zintuigen ontregeld. Het avondprogramma zit vol hoogtepunten: van een monumentale en multi-zintuiglijke performance van Florian Hecker, een lezing door Reza Negarestani en een intrigerende nieuwe installatie van Kurt Hentschläger tot de duizelingwekkende en betoverende live sets van Gert-Jan Prins en Bas van Koolwijk, Espen Sommer Eide en part wild horses mane on both sides.

THEMA VAN HET FESTIVAL

Geïnspireerd door de aardwetenschappen focust het Sonic Acts Festival 2015 op de planeet Aarde. Aan The Geologic Imagination ligt de stelling ten grondslag dat we in een nieuw geologisch tijdvak leven, het Antropoceen. De samenstelling van de atmosfeer, de oceanen en zelfs de aardkorst zijn onherroepelijk veranderd door menselijke activiteiten. De mensheid is een geologische kracht geworden. Als gevolg daarvan heeft het perspectief zich verschoven van de mens als het centrum van de wereld naar de krachten die opereren op tijdschalen ver voorbij ons voorstellingsvermogen. Deze ideeën vragen om een heroverweging van onze verbindingen met de wereld en onze denkbeelden over natuur, cultuur en ecologie. De manier waarop wij de wereld beschouwen en natuurlijke systemen en processen begrijpen, evenals onze intenties en interacties met de planeet: deze zaken staan centraal in The Geologic Imagination. Op dit festival onderzoeken we hoe kunst en wetenschap nieuwe inzichten in kaart brengen en documenteren, en hoe veranderingen die op een geologische schaal plaatsvinden voor mensen tastbaar en ervaarbaar kunnen worden gemaakt. Sonic Acts nodigt kunstenaars en theoretici uit om over deze transformaties na te denken en ze voorstelbaar te maken.

Meer info: http://www.sonicacts.com/

PERFORMANCE DOOR FLORIAN HECKER: A SCRIPT FOR MACHINE SYNTHESIS

Locatie: Teijin Auditorium
Tijd: 19.30 – 20.20 uur en 21.00 – 21.50 uur

Florian Heckers performance A Script for Machine Synthesis is een geluidswerk, een experimenteel toneelstuk en een abstractiemodel dat doet denken aan Artauds Theater van de wreedheid, maar ook aan Becketts minimalistische verhalen en neo-imaginistische poëzie. Na Chimerization (dOCUMENTA13) en Hinge (Lumiar Cité Lissabon), beide uit 2012, is dit het derde deel en hoogtepunt van de trilogie van tekst-geluidswerken die Hecker creëerde in samenwerking met schrijver-filosoof Reza Negarestani. Negarestani zal ook een lezing zal geven tijdens de opening van het Sonic Acts Festival 2015 in het Stedelijk. De suggestieve ontmoeting met een roze ijsklontje vormt het conceptuele vertrekpunt voor een tafereel waarin talige droombeelden – beschrijvingen van geuren en geluiden – worden gematerialiseerd via synthetische trofeeën, auditieve objecten en toneelrekwisieten. Zonder enige menselijke acteurs is A Script for Machine Synthesis een experiment, gericht op het terugbrengen van synthetische leegte in het synthetische denken. Het stuk bevat o.a. de stem van Charlotte Rampling; een parfum ontwikkeld door Frédéric Malle - Editions de Parfums en Carlos Benaïm; IFF, een synthetische stem ontworpen door Rob Clark en het Centre for Speech Research Technology van de University of Edinburgh; het CAL 64 Column Array Loudspeaker System van Meyer Sound en een boekje van synthetisch papier ontworpen door NORM, Zürich.

Florian Hecker (DE) is een componist van elektronische muziek wiens composities neigen naar noise. Tot zijn grotere tentoonstellingen en optredens behoren die in het Solomon R. Guggenheim Museum in New York als onderdeel van Performa 13, en die op dOCUMENTA13. Heckers omvangrijke discografie omvat meer dan 25 titels, waarvan vele door Editions Mego werden uitgebracht.

Op zaterdag 28 februari en zondag 1 maart zullen om 16.00 uur extra uitvoeringen van A Script for Machine Synthesis worden verzorgd, eveneens in het Stedelijk.

LEZING DOOR REZA NEGARESTANI: GEOPHILOSOPHY AFTER THE COPERNICAN ABSTRACT MACHINE

Locatie: Entreehal
Tijd: 20.30 – 21.15 uur

In deze presentatie probeert Reza Negarestani een stilzwijgende dimensie te benoemen en benadrukken van de copernicaanse wending die nog altijd natrilt in de natuurwetenschap en de filosofie. Hij stelt dat wat voor Copernicus gold als een herpositionering van de Aarde in het universum voldoende kan worden geabstraheerd om concreet te worden toegepast als een abstractieprotocol waarin gedachten de mogelijkheid verkrijgen om veranderingen in de wereld te veroorzaken door onomkeerbare verschillen in zichzelf tot stand te brengen. Deze copernicaanse abstracte machine opent de weg naar een filosofie van de Aarde waarin het eerder gaat om een herovering van de werkelijkheid die zijn aardse afkomst zowel erkent als verwerpt, dan om recht te doen aan de Aarde.

Reza Negarestani (IR) is een filosoof en schrijver, verbonden met de filosofische richting van het speculatief realisme. Hij is bekend vanwege zijn boek Cyclonopedia (2008), waarin hij het genre van de 'theorie-fictie' introduceerde.

PERFORMANCE VAN BAS VAN KOOLWIJK & GERT-JAN PRINS: DELAY LINE MEMORY

Locatie: Zaal 1.32
Tijd: 19.30 – 20.00 uur en 20.45 – 21.15 uur

In deze gloednieuwe live set gaat de visualisatie van het 'delay line memory' van audiodata een interactie aan met drum-improvisaties (Gert-Jan Prins) en digitale elektronica. Het resultaat is een audiovisuele storm van ritmische patronen, storing en ruis.

Gert-Jan Prins (NL) richt zich op de klankgerelateerde en muzikale aspecten van elektronische noise en de wijze waarop deze zich tot het visuele verhoudt. Zijn werk bestaat onder meer uit live performances, geluidsinstallaties, composities, elektronische circuits en samenwerkingen met componisten, musici en beeldend kunstenaars.

Het werk van Bas van Koolwijk (NL) valt te omschrijven als een agressieve aanval op de illusie van het medium video. In zijn live performances, installaties en videocomposities gebruikt hij zelfgemaakte software- en hardwareapplicaties. 

PERFORMANCE VAN ESPEN SOMMER EIDE: A TUNED CHORD IS LIKE A SCIENTIFIC INSTRUMENT PROBING THE UNIVERSE

Locatie: Zaal 0.1
Tijd: 20.00 – 20.30 uur en 21.15 – 21.45 uur

Voor deze performance in het Stedelijk put Espen Sommer Eide uit zijn verzameling van muzikale stemapparatuur, zowel oud als nieuw: van de spookachtige Noorse 'trol-stemming' voor de Hardangerviool tot rustgevende pythagorische, zuiver wiskundige intervallen. Hij bouwt zijn eigen instrumenten, die het midden houden tussen akoestisch en elektronisch, om zowel op het hier en nu af te kunnen stemmen als daarbovenuit te stijgen.

Espen Sommer Eide (NO) is een musicus en kunstenaar uit Tromsø. Hij is een prominente vertegenwoordiger van de experimentele elektronische muziek uit Noorwegen en heeft een groot aantal werken uitgebracht op het label Rune Grammofon. Ook heeft Sommer Eide een reeks site-specifieke composities en kunstwerken geproduceerd.

PART WILD HORSES MANE ON BOTH SIDES - LIVE SET

Locatie: Zaal 1.28
Tijd: 20.15 – 20.45 uur en 21.15 – 21.45 uur

In dit live optreden roepen part wild horses on both sides met hun ritualistische improvisaties hermetische klanksferen op. Met gebruik van fluit, percussie, elektronica en een arsenaal aan geluidsartefacten toveren ze een krachtig en evocatief oeroud/modern geluidsspectrum tevoorschijn. Tijdens hun performances worden momenten van spaarzame, poëtische schoonheid afgewisseld met losgeslagen, rustieke psychedelica, die worden verbonden door een scherp bewustzijn van tijd, ruimte en stilte.

part wild horses mane on both sides (GB) bestaat uit Kelly Jayne Jones en Pascal Nichols. In installaties en performances trotseert dit eigenzinnige duo de grenzen van de ervaring.

Kurt Hentschläger: Measure

Locatie: Filmzaal
Tijd: 19.00 – 22.00 uur

Measure (2014) van Kurt Hentschläger is een panoramische audiovisuele installatie over het concept ‘natuur’ in de 21ste eeuw. Nu onze ervaring van de natuur gefilterd wordt door digitale communicatiekanalen beginnen de grenzen tussen de gemedieerde en fysieke ervaring te vervagen. De trance-achtige sequenties van Measure bewegen zich onbekommerd tussen natuurlijke en kunstmatige vormen, zoals schaduwen die zich verlengen, wolken die overwaaien en rasters die zich oneindig uitbreiden. Het werk doet zowel organisch als kunstmatig aan. Hentschlägers werk stelt de vraag aan de orde of 'natuur' en het idee van een 'origineel' nog wel bestaan.

Kurt Hentschläger (AT) maakt audiovisuele installaties en performances. Tussen 1992 en 2003 werkte hij samen met het kunstenaarsduo Granular Synthesis. Hentschlägers werken, waaronder ZEE (2008) en FEED (2005-2006), zijn op een karakteristieke manier visceraal en immersief en bevatten extreme waarnemingseffecten die uit licht, geluid en rook worden opgebouwd. Hentschlägers meest recente en zich nog ontwikkelende oeuvre draait om de vraag hoe wij natuur ervaren in de 21ste eeuw.

Measures zal van 26 februari tot 1 maart vertoond worden in het museum.