Events — 20 mei 2016

Locatie
Stedelijk Museum Amsterdam
Tijd
20 mei 2016, 16.00 tot 18.00
Taal
Engels
Toegang
Aanmelden is niet meer mogelijk.

Tijdens deze Stedelijk friday Night kun je jezelf verliezen in een wereld van avatars, online subculturen en fetish-communities uit de schemerzones van het internet.

De Canadese kunstenaar Jon Rafman (1981) is gefascineerd door de manier waarop de mogelijkheden van internet en virtuele platforms ons gedrag, onze relaties en zelfs onze identiteit veranderen. In zijn videofilms en installaties richt Rafman zich op de sociale effecten van digitale media. Humor, melancholie en vervreemding gaan daarbij hand in hand. Rafman wordt beschouwd als een van de toonaangevende kunstenaars van het digitale tijdperk en heeft een grote online following.

PROGRAMMA 

18.15 – 18.30 uur: Welkomstwoord door directeur Beatrix Ruf & curator Martijn van Nieuwenhuyzen
18.30 – 19.15 uur: Preview tentoonstelling 
19.15 – 19.45 uur: Column door Josephine Bosma (journalist en criticus) + interview Jon Rafman door  curator Martijn van Nieuwenhuyzen 
19.45 - 22.00 uur: Drinks & music, museum (inclusief tentoonstelling) is open tot 22.00 uur.

MEER OVER DE SPREKERS

Beatrix Ruf is directeur van het Stedelijk Museum Amsterdam. Onder haar leiding startte het museum in januari 2016 Stedelijk Contemporary: dynamische solotentoonstellingen van een veelbelovende generatie kunstenaars waaronder o.a. Cally Spooner, Saskia Noor van Imhoff, Bernadette Corporation en nu Jon Rafman.

Josephine Bosma is journalist en criticus, wonend en werkend in Amsterdam. Haar focus ligt op beeldende kunst in de context van het internet. Bosma neemt al sinds de jaren ‘90 actief deel aan het debat rondom internet en kunst: vanaf de opkomst van internet binnen de beeldende kunst tot aan de huidige discussies omtrent de post-internet praktijk. In 2011 verscheen haar boek Nettitudes – Let’s Talk Art, wat leidde tot een extern PhD kandidaatschap aan de Universiteit van Amsterdam. Recente artikelen en interviews van Bosma zijn Post-Digital is Post-Screen in Post-Digital Research (2014) en Missing Links (in Frieze D/E, 2014). In 2015 nam Josephine Bosma zitting in de jury voor de Prix Net Art, een co-productie tussen Rhizome (New York) en het Chronus Art Center en Tsinghua Art and Science Media Laboratory (Beijing).

Martijn van Nieuwenhuyzen is conservator bij het Stedelijk Museum sinds 1995 en curator van de tentoonstelling Jon Rafman: I have ten thousand compound eyes and each is named suffering. Voor het Stedelijk stelde hij vele presentaties samen waaronder recentelijk: Isa Genzken Mach Dich hübsch!, A Year At The Stedelijk: Tino SehgalEd Atkins – Recent Ouija en Lawrence Weiner – Written On The Wind. Van Nieuwenhuyzen was van 1999 tot 2006 hoofdcurator van het Stedelijk Museum Bureau Amsterdam (SMBA) en van 2000 tot 2003 associate director of exhibitions aan het Institute of Contemporary Art (ICA) in Londen, waar hij met een team van drie internationale directeuren verantwoordelijk was voor het tentoonstellingsprogramma. In 2005 was hij de curator van het Nederlandse Paviljoen op de 51ste Biënnale van Venetië.