Events — 3 apr 2016

Het Stedelijk Museum kondigt met trots de presentatie aan van Amateur, een nieuwe monografie over het werk van de kunstenaar Wendelien van Oldenborgh. Samen met de lancering van deze publicatie, beleeft Van Oldenborgh’s nieuwste film From Left to Night (2015) zijn Nederlandse première. 

Prijs
Toegangsticket Stedelijk Museum + 2,50
Locatie
Teijin Auditorium
Tijd
3 apr 2016, 13.00 tot 15.00
Taal
Engels
Toegang
via reservations@stedelijk.nl, u moet alsnog een toegangsticket kopen, dat kan online of aan de kassa

Tijdens het programma zal ook de film Bete & Deise (2012) vertoond worden. De publicatie en films worden ingeleid door Wendelien van Oldenborgh, Frédérique Bergholtz (directeur If I Can’t Dance) en Emily Pethick (directeur The Showroom) onder leiding van Britte Sloothaak (assistent-conservator Theorie en Interpretatie Stedelijk Museum). Dit gesprek wordt gevolgd door een lezing van de auteur en curator David Dibosa, die ook een bijdrage leverde aan de publicatie. Amateur wordt gepubliceerd in samenhang met de Dr. A. H. Heinekenprijs voor de Kunst, die Van Oldenborgh in 2014 werd toegekend voor haar oeuvre.

MEER OVER DE BOEKPRESENTATIE

Amateur is een overzicht van het werk van Wendelien van Oldenborgh van de afgelopen tien jaar. De publicatie verzamelt uitgebreid beeldmateriaal van haar installaties en films, samen met bijdragen van auteurs, kunstenaars en curatoren die een belangrijke rol hebben gespeeld in het werk van Van Oldenborgh. De verschillende auteurs reflecteren op het werk waar ze bij betrokken waren en bieden zo specifieke perspectieven op Van Oldenborgh’s oeuvre en werkwijze. Deze auteurs zijn: Nana Adusei-Poku, Ricardo Basbaum, Frédérique Bergholtz, Eric de Bruyn, Binna Choi, David Dibosa, Denise Ferreira da Silva, Avery F. Gordon, Tom Holert, Nataša Ilić, Charl Landvreugd, Sven Lütticken, Anna Manubens, Ruth Noack en Grant Watson. Amateur werd samengesteld door Emily Pethick en Wendelien van Oldenborgh met assistentie van David Morris en is vormgegeven door Julia Born. De monografie is een gezamenlijke uitgave van If I Can’t Dance (Amsterdam), The Showroom (Londen) en Sternberg Press (Berlijn). 

Tijdens het programma zal ook de film Bete & Deise vertoond worden. Deze film ging in 2012 tijdens het International Film Festival Rotterdam in première en had daarna vele vertoningen internationaal. Deze film zal op zaterdag 2 april doorheen de dag getoond worden in het Teijin auditorium en op zondag 3 april voorafgaand aan de boekpresentatie. 

MEER OVER DE FILMS 

Bete & Deise
2012

video, Portugees gesproken, Engels ondertiteld, 40 min.

Bete & Deise toont een ontmoeting tussen twee vrouwen in een casco-huis in Rio de Janeiro. Actrice Bete Mendes en Baile funk-zangeres Deise Tigrona hebben elk op hun eigen manier invulling gegeven aan het begrip 'publieke stem'. De vrouwen spreken met elkaar over de manier waarop ze hun stem en hun positie in het maatschappelijk veld gebruiken, zonder daarbij hun innerlijke tegenstrijdigheden te verdoezelen. Door de montage, die op een indringende manier de stemmen en de beelden van de vrouwen combineert, confronteert Van Oldenborgh ons met overpeinzingen omtrent de relatie tussen culturele productie, politiek en de potentiele kracht die kan ontstaan op het snijpunt van het maatschappelijke en het persoonlijke. Bete & Deise is ontstaan op uitnodiging van If I Can't Dance, I Don't Want To Be Part Of Your Revolution aan Van Oldenborgh om een nieuw werk te maken in het kader van Edition IV - Affect (2010-2012). De film is te zien geweest op het International Film Festival in Rotterdam in 2012 en in verschillende instellingen en festivals in binnen- en buitenland, zoals dit jaar nog tijdens een rondreis langs Recife, Rio de Janeiro en São Paolo in Brazilië.

From Left to Night
2015

2K video, Engels gesproken, 32 min.

From Left to Night is een experimentele filmproductie, waarin een aantal schijnbaar ongerelateerde personages, plaatsen, gebeurtenissen en kennisdomeinen bij elkaar komen tijdens een twee dagen durende filmopname in Londen. From Left to Night toont de ontmoeting van zes individuen op drie locaties en de verschillende onderwerpen en vormen van kennis die deze met zich meebrengen: van stedelijke spanningen, tot nieuwe feministische en raciale theorieën, muziekvideo’s, idealistische architectuur uit de jaren zestig en de persoonlijke wijze waarop de protagonisten zich tot deze elementen verhouden. De film toont wat deze ontmoetingen genereren, en onderzoekt de socio-raciale dynamiek en gedragingen, de machtssystemen en architectuur die deze gedragingen provoceren en in stand houden en de plaats van het individu en zijn stem in dit alles. De film is ontstaan op uitnodiging van The Showroom om een nieuw werk te maken in het kader van Van Oldenborgh’s solotentoonstelling in 2015.

MEER OVER DE KUNSTENAAR EN DE SPREKERS

Wendelien van Oldenborgh (1962) woont en werkt in Rotterdam. Haar werk focust op onderdrukte en vergeten maatschappelijke geschiedenissen. In haar cinematografische structuren, getoond als films en installaties, biedt Van Oldenborgh ruimte aan een meervoud van perspectieven en stemmen. Zodoende onderzoekt haar werk de politieke, sociale en culturele relaties in de maatschappij en hoe deze zich manifesteren in sociale gedragingen. Na haar studie aan Goldsmiths College in Londen, werkte ze geruime tijd in België en Duitsland. Ze ontving onlangs de prestigieuze Dr. A.H. Heinekenprijs voor de Kunst en verbleef een jaar in Berlijn in het kader van een residentie van het Berliner Künstlerprogramm des DAAD. Recente tentoonstellingen van haar werk waren onder meer: From Left To Night, The Showroom, 2015; School of Kyiv, Kyiv Biënnale, 2015 (curatoren: Georg Schölhammer en Hedwig Saxenhuber); Confessions of the Imperfect, 1848-1989-today, Van Abbemuseum, 2014; Dead Reckoning: Whorled Explorations, Kochi Muziris Biënnale (curator: Jitish Kallat), 2014; 12de Biënnale van Cuenca, Ecuador (curatoren: Jacopo Crivelli Visconti en Manuela Moscoso), 2014; Art Turning Left: How Values Changed Making 1789 2013 (curator: Franscesco Manacorda), Tate Liverpool, 2014; If I Can’t Dance’s Edition IV Affect (2010-2012); 54ste Biënnale van Venetië, 2011; 4de Biënnale van Moskou, 2011; 29ste Biënnale van São Paulo, 2010; 11de Biënnale van Istanboel, 2009 en Berlinale Forum Expanded, 2011, 2013 en 2015.

David Dibosa is co-auteur van Post-Critical Museology: Theory and Practice in the Art Museum (Routledge, 2013). Hij studeerde aan Girton College, Cambridge, waarna hij zijn PhD in kunstgeschiedenis behaalde aan Goldsmiths, University of Londen met zijn thesis ‘Reclaiming Remembrance: Art, Shame and Commemoration’. Tijdens de jaren negentig cureerde Dibosa verschillende kunstprojecten in de publieke ruimte, zoals In Sight In View in Birmingham, Verenigd Koninkrijk. Van 2004-2008 was hij senior lecturer in kunsttheorie aan Wibledon College of Art, University of the Arts, Londen. Dibosa is momenteel actief als course director voor de MA Art Theory en de MA Curating aan de Chelsea College of Art and Design in Londen.

Frédérique Bergholtz is directeur van If I Can’t Dance, I Don’t Want To Be Part Of Your Revolution (sinds 2005). Daarvoor was zij directeur van Marres in Maastricht (1998–2005) en Exedra in Hilversum (1996-1998). Zij stelde Art Sheffield (2010) samen en het performance programma van Festival a/d Werf in Utrecht (2005, 2006 en 2007). Bergholtz is initiatiefnemer en lid van Corpus, een internationaal netwerk voor de productie van performancekunst, en Performance Platform, een agenda voor performance. Bergholtz studeerde kunstgeschiedenis aan de Universiteit Utrecht en doceert aan het Dutch Art Institute in Arnhem en aan de School voor Nieuwe Dans Ontwikkeling in Amsterdam. Voor If I Can’t Dance heeft Bergholtz met een groot aantal kunstenaars samengewerkt aan nieuwe performances, filmproducties en publicaties, meest recentelijk met Gerry Bibby, Emily Roysdon, Sara van der Heide en Snejanka Mihaylova. Zij heeft ook samengewerkt met curatoren aan onderzoeksprojecten over het werk van o.a. Guy de Cointet, Matt Mullican, Isidoro Valcárcel Medina, Louise Lawler, Babette Mangolte en Lucy Lippard.

Emily Pethick is sinds 2008 de directeur van The Showroom in Londen. Tussen 2005-2008, was zij directeur van Casco, Office for Art Design and Theory in Utrecht. In 2003-2004 was zij curator bij Cubitt, Londen. Bij The Showroom produceerde zij vele nieuwe opdrachten met kunstenaars zoals The Otolith Group (2009), Lawrence Abu Hamdan (2012), Petra Bauer (2012), Ciara Phillips (2013), Ricardo Basbaum (2013) en Wendelien van Oldenborgh (2015). Zij initieerde het netwerk Communal Knowledge en Common Practice en het Europese netwerk Cluster. Ze leverde een bijdrage aan diverse catalogi en magazines, waaronder Artforum, Frieze, Afterall, The Exhibitionist en dot dot dot en was redacteur voor de volgende publicaties: Casco Issues X: The Great Method (met Peio Aguirre, 2007), Casco Issues XI: An Ambiguous Case (met Marina Vishmidt en Tanja Widmann, 2008), Circular Facts (met Mai Abu ElDahab en Binna Choi, Sternberg Press, 2011) en Cluster: Dialectionary (met Binna Choi, Maria Lind en Natasa Petresin-Bachelez, Sternberg Press, 2014).

CREDITS

De lancering van de publicatie Amateur en de film From Left to Night is georganiseerd door If I Can’t Dance, I Don’t Want To Be Part Of Your Revolution en de nieuwe afdeling Theorie en Interpretatie van het Stedelijk Museum Amsterdam in samenwerking met de kunstenaar. Met dank aan de Dr. A. H. Heinekenprijs voor de Kunst en Wilfried Lentz Galerie. De publicatie is tot stand gekomen met de steun van de Dr. A.H. Heinekenprijs voor de Kunst 2014 en het Mondriaan Fonds.